Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Hundrevis av millioner på utrygge syklister
Del artikkelen med venner og kolleger

Våre naboer ler av norske sykkelfelt. Samtidig føler en av tre nordmenn på sykkel seg utrygge.

I Tyskland, Danmark, Nederland og Storbritannia er sykkelfeltene betydelig større enn de norske. Faktisk brukes den norske standardvarianten kun som nødløsning i disse landene, i tilfeller der det ikke er plass til noe annet. Det skriver E24.no.
 
Standard i Norge nødløsning i andre land
 
Standarden i bystrøk i Danmark er egen sykkelsti. En løsning som kan minne om den norske, men her er kjørefelt og sykkelfelt adskilt fra hverandre med kantstein.
 
- Den danske suksessen skyldes hovedsakelig konsekvent bruk av kantstein som skiller sykler og biler. Tryggheten for syklistene er tett knyttet til dette, og det er en avgjørende forutsetning for det høye antallet syklister i Danmark, som inkluderer barn og eldre, påpeker en av verdens ledende sykkeleksperter, den danske sivilingeniøren Troels Andersen overfor E24. Han har jobbet med sykkelprosjekter i både København, Guangzhou og Mexico City.
 
De norske sykkelløsningene er ikke mye å skryte av, sett i et internasjonalt perspektiv, melder Rambøll i en rapport de har laget for Statens vegvesen.
 
1,5 meter er alt syklistene normalt har å bevege seg på, mens regelverket tilsier at de kan være helt nede i 1,3 meter. Dette er smalere enn i de fleste land. I tillegg er stripen som skiller mellom sykkelfelt og kjørevei stiplet, mens den er heltrukket i andre land. Kun i Norge og Sverige er det slik.
 
Veiplanleggere i de største byene i Norge ønsker nå å få inn den danske sykkelstien som et mulig alternativ. Veiplanlegger og trafikksikkerhetsekspert Guri Kauserud jobber i konsulentselskapet Cowi. Hun tror dette kan være en løsning man kan ha plass til i bystrøk, uten at det blir særlig dyrere når man først er i gang med å legge om en vei.
 
- I Danmark mener man det er avgjørende å lage løsninger som kvinner føler er trygge. I så fall sykler flere barn, kvinner og eldre – og flere menn, sier Kauserud til E24.
 
Redde syklister
 
For nordmenn er generelt redd når de er ute i trafikken som mykere trafikant enn bil. I følge en InFact-undersøkelse gjort for VG føler en av tre syklister seg utrygge i trafikken. I hovedstaden er faktisk så mye som en av to utrygge.
 
- Det er ikke så vanskelig å forstå. Oslo er mest hektisk og har det største sentrum, sier Knut Weberg, fagsjef hos InFact.
 
Oslos byråd for Miljø og samferdsel, Ola Elvestuen, mener tallene tegner at storbyen har en oppgave.
 
- Oslo er ikke en bra nok sykkelby i dag. Men vi har vist evnen til å greie oppgaver tidligere, og kollektivtrafikken er et godt eksempel. Eller skolen for den saks skyld, sier Elvestuen.
 
Det er mer å lese i tallene. Der en av to føler seg utrygge i trafikken i Oslo, er bare 21 prosent utrygge i Midt-Norge.

- I Trondheim er sykkelandelen åtte prosent. Der er det mer tilrettelagt og man føler man seg tryggere enn i Oslo, sier Gjøs og viser til at sykkelandelen av antall reiser per dag bare er fem prosent i Oslo.
 
Det skal satses videre betydelige midler til sykkeltiltak i årene fremover. Fra statens side skal satsningen dobles i neste fireårsperiode som går fra 2014 til 2017. Det betyr at Staten vil bruke 600 millioner kroner årlig på utbedring av sykkeltiltak langs det statlige veinettet.
 

Legg til kommentar

11. oktober, 2024
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?