Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Styrker lediges rett til jobbhjelp
Del artikkelen med venner og kolleger

Et lovforslag skal sikre arbeidsledige bedre behandling og større muligheter til å kreve oppfølging hos Aetat.

Dersom lovforslaget blir vedtatt det blir nye rutiner hos Aetat. Da kan du som arbeidssøker kreve følgende:

·         En innledende registreringssamtale som kartlegger dine kvalifikasjoner og muligheter på arbeidsmarkedet.

·         En kartlegging av dine behov som arbeidssøker, og bistand ut fra hva som er hensiktsmessig og mulig å få fra Aetat.

·         Avtale om når Aetat skal kalle inn til ny samtale, dersom du ikke får jobb. En tydeliggjøring av hva som er forventet fra arbeidssøkers side.

Vurderingen skal gis skriftlig, og Aetat mener dette vil danne en tydeligere avklaringen av servicen de driver. Forslaget vil også innebære en tydeliggjøring av Aetats forpliktelser til individuell oppfølging og det vil styrke arbeidssøkerens reelle rettsikkerhet i forhold til Aetat.
          Mye av dette er allerede rutine på de fleste Aetatkontorer. Forskjellen er at behovsvurderingen i større grad kan komme i gang på arbeidssøkers initiativ, sier tillitsvalgt for Aetatansatte, Jo Jenseg i Norsk Tjenestemannslag.


Får klagerett

Ifølge ekspedisjonssjef Rune Solberg i Arbeids- og administrasjonsdepartementet vil lovendringen gi brukerne en klagerett:
          Når tjenestetilbudet samles i et vedtak gir det brukerne et klart signal om hvilken service de kan forvente av Aetat. Dette blir en formell avklaring av det som i dag bør skje uformelt.

Aetat blir tilført 420 ekstra årsverk for å stå bedre rustet til å håndtere pågangen fra de nå over 100 000 registrerte arbeidsledige.


Brukermedvirkning
I det nye lovforslaget ligger det også at medvirkning fra brukerne skal lovfestes.
Brukerne av arbeidsmarkedstjenester vil få en bedre mulighet til å medvirke i planlegging og evaluering av Aetats tjenester ved at det innføres en lovbestemmelse som legger til rette for brukermedvirkning. Dette er en oppfølging av Stortingets pålegg om at medvirkning fra brukerne må lovfestes.

Enklere regelverk for privat formidling

Eksisterende krav om at virksomheter som driver privat formidling og utleie av arbeidstakere skal registreres som aksjeselskap eller allmennaksjeselskap, eller få stilt garanti, blir også foreslått opphevd. Disse kravene fungerer ikke nødvendigvis etter sin opprinnelige hensikt, nemlig å sikre seriøsitet i formidlings- og utleievirksomheter. Derimot synes kravene i flere tilfeller å fungere som hindre for etablering og drift av virksomhetene.

Økt krav til samarbeid mellom etater
Videre foreslås det en generell bestemmelse som pålegger Aetat å samarbeide med andre offentlige etater og private aktører, når dette kan bidra til å løse etatens oppgaver. Eksempler på offentlige samarbeidspartnere ofr Aetat er trygdeetaten, sosialtjenesten, helsetjenesten, innvandringsmyndighetene, skoleverket og kommunene. De hyppigst forekommende private samarbeidspartene er tiltaksarrangører og arbeidsgivere.

Les lovforslaget på: http://odin.dep.no/aad/norsk/akt_hoeringer/002021-080002/index-dok000-b-n-a.html  

oks.com >books
oks.com >books=position:abs

Legg til kommentar

10. oktober, 2024
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?