Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


1 av 2 sjefer overvåker internettvaner
Del artikkelen med venner og kolleger

En undersøkelse gjort i Sverige av Datainspektionen viser at annenhver arbeidsgiver overvåker arbeidstakernes bruk av internett.  Bare halvparten av disse informerer de ansatte om overvåkningen.

Undersøkelsen er gjort blant 100 virksomheter i Sverige, og viser også at svært få bedrifter informere om hva som er tillat bruk av internett.  Nærmere 50% har heller ingen retningslinjer for hvordan kontrollen av internettbruken skal foregå. 
-           Att många inte berättar för de anställda om att deras internet- och e-postanvändande kontrolleras är vad jag finner mest alarmerande. Anställda har rätt att veta om och i så fall på vilka sätt de övervakas, sier Hans Kärnlöf til DN.se.

Datatilsynet
All bruk på datamaskiner loggføres automatisk.  Dette betyr at dine bevegelser på internett og mottatte eposter blir registrert av datamaskinen.  I utgangspunktet skal dette kun sikre at systemet fungerer, ved at man ved systemfeil kan bruke loggen til å finne feilen.

I tillegg er loggen viktig for å sikre autorisert bruk av datamaskinen.  Ved uautorisert bruk kan man dermed bruke loggen som et bevis på hvordan systemet har blitt misbrukt, enten dette er av ansatte eller utenforstående.

Hva som er uautorisert bruk er forskjellig fra bedrift til bedrift.  For eksempel kan noen bedrifter forby nedlasting av musikkfiler og programmer av sikkerhetsmessige årsaker som trusselen mot virus.  Datatilsynet anbefaler gode retningslinjer for bruk av internett og epost, og slike retningslinjer kreves også for at bedriften skal kunne overvåke bruken.
-           I de aller fleste tilfellene må virksomheten ha et frivillig, uttrykkelig og informert samtykke fra de ansatte dersom loggene skal brukes til andre formål enn administrasjon og informasjonssikkerhet, skriver Datatilsynet på sine nettsider.

Ulovlig bruk av internett
Dersom loggen indikerer straffbar bruk av internett, som surfing på barnepornografi, skal politiet kontaktes.  Det skal imidlertid lite til før elektroniske logger ikke kan brukes som bevis i straffesaker, for eksempel fordi arbeidsgiver har gått frem på en ureglementert måte for å skaffe dem. En må derfor være særlig forsiktig med hensyn til kontroll av logger dersom det er mistanke om straffbare forhold.

Arbeidsgiveren kan altså ikke uten videre kartlegge hvor mye tid hver enkelt bruker på Internett, eller hvilke internettsider som blir besøkt. Loggene kan for eksempel ikke benyttes til overvåking av de ansatte til bruk ved oppsigelser. Bruk av loggopplysningene til denne typen formål skal meldes til Datatilsynet. Overvåking innebærer en større trussel mot de ansattes personvern enn sikring av systemet og datadrift, og da stiller loven strengere krav. Man må vente en tilsvarende streng vurdering fra Datatilsynets side.

Nettiquette
Nettiquetten er en skriftlig avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker som setter grenser for bruk av internett.  Samtidig gjør den de ansatte oppmerksomme på hvilken sikkerhetsrisiko gal bruk av internett og epost gir virksomhetens datamaskiner. 
[Les mer om nettiquette] 

[Les tekst hos Datatilsynet.no]
[Les pressemelding fra Datainspektionen]
[Les artikkel hos dn.se]

oks.com >bo

Legg til kommentar

24. november, 2024
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
Opprett bruker
Glemt passord?