Hva karakteriserer de gode IA-bedriftene?
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
Det er viktig å ta i bruk de tilgjengelige hjelperne og gjennomføre en rekke IA-tiltak for å bli en god IA-virksomhet. Dette viser en undersøkelse gjort av STAMI og Idébanken – inkluderende arbeidsliv.
Undersøkelsen er basert på 86 IA-virksomheter fra Idébankens materiale. I 16 bedrifter ble det i tillegg foretatt dybdeintervjuer av leder og ansattrepresentant sammen, og det ble gjennomført intervjuer av tilhørende rådgivere ved arbeidslivssentrene og bedriftshelsetjenester (BHT).
Sykefraværsarbeid dominerer
Sykefraværet og utviklingen i sykefravær i bedriftene var nokså lik tilsvarende norske IA-virksomheter generelt, det vil si litt høyere enn for øvrige norske virksomheter (registerdata fra Rikstrygdeverket om sykefravær for perioden 2000-2004).
Nesten alle virksomhetene hadde IA-målsetninger på sykefravær (92 %). Langt færre hadde mål om å forhindre utstøting av egne ansatte (53 %). Minst vanlig var målsetninger om seniorpolitikk (23 %) og å ansette personer med nedsatt funksjonsevne (22 %).
Forutsetninger for å lykkes
Undersøkelsen viser at det er noen grunnleggende forutsetninger for å lykkes i IA-arbeidet. Man må blant annet:
· Gjøre IA-arbeidet til en del av virksomhetens indre liv med en ledelsesfilosofi som bygger på bred medvirkning og myndiggjøring av de ansatte
· Bruke tilgjengelige hjelpere (trygdeetat, BHT, arbeidslivssenter, Aetat)
· Gjennomføre en rekke IA-tiltak
· Dessuten må ikke økonomien i virksomheten være for dårlig
Effekten ser ut til å bli at:
· Man blir mer fornøyd med IA-arbeidet
· Sykefraværet går ned
·
(19.1 2006)