Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Kvinner syke av dårlige ledere
Del artikkelen med venner og kolleger

Det danske Arbeidsmiljøinstituttet (AMI) har lagt fram en ny undersøkelse om forskjeller mellom menns og kvinners sykdomsfravær i arbeidet og grunnen til det. Kvinner blir syke av dårlige ledere, mens menn har problemer med å takle følelser forbundet med jobben. 

I undersøkelsen ble det målt ledelseskvalitet, rollekonflikter, belønning for arbeidet og de forskjellige former for krav som ble satt til arbeidet. Undersøkelsen er basert på et representativt snitt av det danske folk på 5357 personer. Disse ble i år 2000 intervjuet om jobben sin, og ble fulgt opp i en periode på halvannet år etter oppstarten. 7 % av disse var sykmeldt i mer enn 8 uker, og 55 % av disse var kvinner.

Risikoen for at en kvinne skal bli syk økes når de er utsatt for lav ledelseskvalitet, rollekonflikter og lav belønning i forhold til arbeidet. For det andre kjønn økes risikoen betydelig når man er utsatt for høye følelsesmessige påkjenninger og krav om å skjule følelser.  

Derimot har psykososiale påvirkninger som utviklingsmuligheter, innflytelse i arbeidet og sosial støtte fra kollegene ikke betydning for langtidsfraværet i denne undersøkelsen. Selve langtidsfraværet er her definert som at man har fravær på 8 sammenhengende uker eller mer.

Store følelser og dårlige ledere gir syke ansatte 

For menn, kan det være mange forskjellige jobber, hvor man kan bli stilt krav om å skjule følelser eller kommer ut for situasjoner som kan være forstyrrende. For eksempel en butikkassistent, som blir utskjelt av en frustrert kunde, som han ikke kan svare tilbake i fulle ordtak. På den annen side, kan det også være en politimann, som kommer til et ulykkested, eller en leder som ufrivillig må sparke en av sine ansatte.

Lav ledelseskvalitet kan for eksempel være at den ansatte ikke opplever å bli tatt alvorlig om den ansatte sier at han/hun er utilfreds i arbeidet. Eller det kan bety at lederen ikke er flink til å løse konflikter, enten mellom en ansatt og lederen, eller mellom de ansatte selv. Et annet scenario som kan tyde på lav ledelseskvalitet, er hvis lederen gir inntrykk til den ansatte av å ikke se de ressurser som den ansatte har. En rollekonflikt kan være uklare beskjeder om arbeidsoppgavene og forventningene rundt dem.  

Kan overføres til norske forhold?

Selv om undersøkelsen er gjort i Danmark, kan resultatene i mer eller mindre grad kanksje også overføres til de norske forhold. Forsker og psykolog ved Arbeidsforskningsinstituttet, Asbjørn Grimsmo, synes funnene er interessante.

- Sannsynligheten for at det samme er gjeldende ved norske arbeidsplasser er ganske høy, men vi vet ikke hvor utbredt disse fenomenene er blant norske arbeidstagere, sier han.
 

Det er viktig å huske på at danskenes arbeidsmiljølov er litt annerledes enn vår, i og med at de risikerer å få sparken om de skulle være sykemeldt i mer enn tre måneder.

- Derfor skal vi være litt forsiktige med å overføre dette direkte til våre forhold. Vi mangler rett og slett kunnskap om dette i Norge, mener Grimsmo.
 

[Les pressemelding hos AMI]
[Les artikkel hos VG]

f=http://bookmarksme.com >online book
x;>online bookx;>online bookx;>online

Legg til kommentar

29. mars, 2024
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?