Yngre innringere
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
Daglig leder Grace Mathisen i Arbeidslivstelefonen kan fortelle om stadig yngre brukere. Hun ønsker NAV velkommen til å hjelpe flere til en enklere hverdag med det offentlige.
Arbeidslivstelefonen har åpent alle hverdager. Mandag, onsdag og fredag fra 9.00 – 15.00. Tirsdag og torsdag fra 12.00 – 18.00.
|
Arbeidslivstelefonen har registrert en endring når det gjelder alder på innringerne. For et år siden var de fleste innringerne i aldersgruppen fra 40-49 år. Dette har endret seg i løpet av fjoråret. Nå er de fleste innringerne til Arbeidslivstelefonen i aldersgruppen fra 30-39 år.
Samordning av etatene
1. juli begynner sammenslåing av Aetat, Trygdeetaten og sosialkontorene til de nye arbeids- og velferdskontorene (NAV). Innen 2010 skal reformen være gjennomført, og pensjonister, arbeidsledige og sosialklienter vil bli møtt av en felles tjeneste.
Mange av innringerne til Arbeidslivstelefonen forteller om lite samarbeid og dårlig koordinering mellom sosialkontorene, Trygdeetaten og Aetat.
- Ofte opplever vi på Arbeidslivstelefonen innringere som forteller om møter med etatene hvor hva de får og om de får noe i det hele tatt, avhenger ikke bare av deres faktiske situasjon, men også av om de vet om sine rettigheter, at de fremmer krav om hjelp, hvilken etat de henvender seg til og hvordan de framstiller sin situasjon, sier Grace Mathisen i Arbeidslivstelefonen
Hun forteller om lite effektivt velferdsapparat der brukerne kan ende opp med å løpe mellom de forskjellige instansene. I NAV vil det bli mulighet for en mye bedre samordning ved at en saksbehandler kan se saken under ett.
- Med ny arbids– og velferdsetat, NAV, håper Arbeidslivstelefonen at hjelpeapparatet vil bedre kvaliteten, evner og kapasitet til å møte brukerne og deres behov, sier .
[Besøk Arbeidslivstelefonens nettsider]
oks.com >books
oks.com >booksx;>