Veiledning mot smøring
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
NHO har utarbeidet en veileder mot smøring. Den skal være en guide til bedrifter som vil ha økt bevissthet om gaver, representasjon og lignende.
En undersøkelse gjort blant NHOs medlemsbedrifter viser at 49,5 prosent sjelden eller aldri opplever at smøring forekommer i sin bransje. 36,5 prosent svarer noen ganger, mens 14 prosent mener de svært ofte eller ofte utsettes for smøring.
- Mye som før virket OK er i dag uakseptabelt og smøring er på retur. Det sa kommunikasjonsdirektør i NHO, Elsbeth Tronstad, da hun lanserte NHOs veileder mot smøring.
Skjer sjeldnere
Undersøkelsen viser at gaver, representasjon og utgiftsdekning forekommer i stor utstrekning, men nesten halvparten av bedriftene opplever det ikke.
- 65 prosent av bedriftene mener det forekommer sjeldnere nå enn for 10 år siden, eller nesten aldri forekommer lenger. En ting er å få en gave eller en tur uoppfordret. En annen ting er å signalisere at dette er ønsket. Dette er en annen strek det heldigvis ikke tråkkes over så ofte, sier Tronstad.
Allikevel mener Tronstad at det var overraskende at nærmere 10% av bedriftene hadde opplevd forventinger om smøring blant kommunalt ansatte og statsansatte.
- Et annet viktig funn i undersøkelsen er at smøringen ikke oppfattes som verken nødvendig eller effektiv. Svært få føler seg presset til å gi ytelser de ikke ønsker å gi. Nesten ingen opplever at det å ikke smøre får konsekvenser for salg, eller skaper en dårlig relasjon, understreker Tronstad.
Etikk viktig for omdømme
Etikk oppfattes som den viktigste faktoren som bestemmer både en toppleders og en bedrifts omdømme.
- Det forventes at toppledere stiller høye etiske krav til seg selv og andre. Det forventes at selskapene følger etiske regler. Det er viktig å skape en kultur for å opptre ordentlig, sier Tronstad.
NHO ønsker med veilederen å bidra til økt kompetanse blant sine medlemsbedrifter om rett og galt i forbindelse med smøring. I tillegg ønsker man å holde problemstillingen i fokus, slik at bedriftene er bevisst sitt ansvar.
[Les pressemelding fra NHO]
[Les mer om heftet ”…over streken”]
(24.3 2006)
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
|
|