RUStelefon
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
Regjeringen opprettet 6. desember RUStelefonen. RUStelefonen er et nasjonalt tilbud til foreldre og ungdom som ønsker informasjon om rus og rusmisbruk. Opprettelsen av RUStelefonen er et av tiltakene i regjeringens handlingsplan mot rus.
- Jeg tror en del skjebner kunne vært annerledes hvis dette tilbudet hadde eksistert tidligere. Rusmisbrukere og pårørende opplever at blir kasteballer i systemet, sier sosialminster Ingjerd Schou, som var blant initiativtakerne til RUStelefonen.
Hun har sett seg lei på at hjelpeapparatet i mange tilfeller fraskriver seg ansvaret om å hjelpe folk som trenger råd.
- Det går ikke. Nå får vi ett telefonnummer med kvalifisert personell. Ikke bare skal folk få svar, men de skal få kvalifisert hjelp og veiledning på hvor de måtte henvende seg, uansett hvor i landet de bor, sier Schou.
Uteseksjonen
RUStelefonen vil bli betjent av uteseksjonen i Oslo, som har stor kunnskap og erfaring, og har daglig kontakt med rusmisbrukere. Fra klokken 13 til 21 vil telefonen være åpen.
RUStelefonen har tre hovedmål:
· Gi kunnskapsbasert og kvalitetssikret infomasjon og veiledning om rus og rusmidler.
· Gi kvalitetssikret informasjon og veiledning om det samlede hjelpeapparatet i Norge.
· Møte mennesker i undring, bekymring, kriser gjennom den profesjonelle samtale.
- I regjeringens arbeid med rusmiddelpolitikken har vi et særlig fokus på ungdom og forebygging. Det at foreldre og ungdom bryr seg og har kunnskap om rusmidler, er den beste måten å forebygge på, sier Schou.
Ungdoms rusforhold
Ungdom mellom 15-20 år svarte i den årlige spørreundersøkelsen til SIRUS at de drikker ca 4,5 liter ren alkohol i året. Den gjennomsnittlige debutalder er 14,5 år for øl og 15 år for brennevin og vin. Vel 15 prosent på landsbasis sa at de har brukt cannabis. Tilsvarende tall for Osloungdom var 28 prosent.
(10.12 2002)