Arbeidslivstelefonen – 4 000 samtaler
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
Arbeidslivstelefonen har nå hatt over 4 000 samtaler siden oppstarten i 2002. Allikevel er det fremdeles mange som ikke kjenner til tjenesten og et av hovedmålene fremover er å gjøre tjenesten bedre kjent.
Arbeidslivstelefonen har åpent alle hverdager. Mandag, onsdag og fredag fra 9.00 – 15.00. Tirsdag og torsdag fra 12.00 – 18.00. |
Siden 1. januar har Arbeidslivstelefonen vært et permanent tilbud til de som trenger råd og hjelp om sin arbeidssituasjon. Tjenesten er bemannet alle hverdager med to rådgivere.
- Utstøtelse fra arbeidslivet, mobbing, trakassering, lønn, og sykefravær, er saker som går igjen på Arbeidslivstelefonen, sier daglig leder i Arbeidslivstelefonen Grace Beathe Mathisen.
I tillegg oppgir Mathisen at mange tar kontakt ved omorganisering og nedbemanning, samt med generelle arbeidsmiljøspørsmål.
Gode råd i mange situasjoner
- I konfliktsituasjoner finnes det strategier det er viktig å ha kunnskap om. Hva bør man gjøre, og ikke gjøre i en konflikt? Hvordan bør man dokumentere og hvem er støtteapparat? Hvilke rettigheter, plikter og lovverk finnes, forklarer rådgiver i Arbeidslivstelefonen Martin Holm til absentia.no.
Ved siden av å være en samtalepartner og rådgiver ved konflikter kan Arbeidslivstelefonen også hjelpe til med tilrettelegging av arbeidsplass. Her finnes det flere skjemaer og ressurser som kan tas i bruk for å gjøre det enklere å være en inkluderende arbeidsplass.
Også ledere oppfordres til å ta kontakt dersom det har oppstått vanskelige situasjoner på arbeidsplassen. Vel 5 prosent av innringerne er ledere, og disse kan få råd i flere saker.
- De fleste spørsmål dreier seg om lovverket, ting som det finnes svar på i AML, trygdeloven og ferieloven men som kan være vanskelig å tolke. Utenom dette er det spørsmål om hvordan håndtere vanskelige ansatte, dvs personalsaker, sier Holm.
Upartisk tredjepart
Arbeidslivstelefonen er en upartisk tredjepart, noe som gir innringerne muligheten til å være åpne om sine problemer. Ut fra deres situasjon gir Arbeidslivstelefonen råd og veiledning til å orientere seg i hjelpeapparatet.
- Vi involverer oss ikke i saker mellom parter, men gir råd til den som ringer inn ut i fra den historien vi blir presentert. I de fleste situasjoner er det viktig å tenke på at det finnes flere sider, vi får servert den ene siden av saken, understreker Martin Holm.
(27.10 2006)