Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Arbeidslivstelefonen – 4 000 samtaler
Del artikkelen med venner og kolleger

Arbeidslivstelefonen har nå hatt over 4 000 samtaler siden oppstarten i 2002. Allikevel er det fremdeles mange som ikke kjenner til tjenesten og et av hovedmålene fremover er å gjøre tjenesten bedre kjent.

ArbeidslivstelefonenArbeidslivstelefonen har åpent alle hverdager. Mandag, onsdag og fredag fra 9.00 – 15.00. Tirsdag og torsdag fra 12.00 – 18.00.

Siden 1. januar har Arbeidslivstelefonen vært et permanent tilbud til de som trenger råd og hjelp om sin arbeidssituasjon. Tjenesten er bemannet alle hverdager med to rådgivere.

 

-           Utstøtelse fra arbeidslivet, mobbing, trakassering, lønn, og sykefravær, er saker som går igjen på Arbeidslivstelefonen, sier daglig leder i Arbeidslivstelefonen Grace Beathe Mathisen.

 

I tillegg oppgir Mathisen at mange tar kontakt ved omorganisering og nedbemanning, samt med generelle arbeidsmiljøspørsmål.

 

Gode råd i mange situasjoner

 

-          I konfliktsituasjoner finnes det strategier det er viktig å ha kunnskap om. Hva bør man gjøre, og ikke gjøre i en konflikt? Hvordan bør man dokumentere og hvem er støtteapparat? Hvilke rettigheter, plikter og lovverk finnes, forklarer rådgiver i Arbeidslivstelefonen Martin Holm til absentia.no.

 

Ved siden av å være en samtalepartner og rådgiver ved konflikter kan Arbeidslivstelefonen også hjelpe til med tilrettelegging av arbeidsplass. Her finnes det flere skjemaer og ressurser som kan tas i bruk for å gjøre det enklere å være en inkluderende arbeidsplass.

 

Også ledere oppfordres til å ta kontakt dersom det har oppstått vanskelige situasjoner på arbeidsplassen. Vel 5 prosent av innringerne er ledere, og disse kan få råd i flere saker.

 

-           De fleste spørsmål dreier seg om lovverket, ting som det finnes svar på i AML, trygdeloven og ferieloven men som kan være vanskelig å tolke. Utenom dette er det spørsmål om hvordan håndtere vanskelige ansatte, dvs personalsaker, sier Holm.

 

Upartisk tredjepart

 

Arbeidslivstelefonen er en upartisk tredjepart, noe som gir innringerne muligheten til å være åpne om sine problemer.  Ut fra deres situasjon gir Arbeidslivstelefonen råd og veiledning til å orientere seg i hjelpeapparatet.

 

-           Vi involverer oss ikke i saker mellom parter, men gir råd til den som ringer inn ut i fra den historien vi blir presentert. I de fleste situasjoner er det viktig å tenke på at det finnes flere sider, vi får servert den ene siden av saken, understreker Martin Holm.

(27.10 2006)


Legg til kommentar

22. november, 2024
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
Opprett bruker
Glemt passord?