Tynt med seniorpolitikk i bedriftene
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
Forskningsstiftelsen FAFO har gjort undersøkelser om Inkluderende Arbeidsliv og funnet ut at bare 7 % av norske bedrifter satset på tiltak for å øke pensjonsalderen. Dette til tross for at seniorene er god butikk.
Alle norske bedrifter tilknyttet avtalen om Inkluderende Arbeidsliv har forpliktet seg til å utarbeide tre delmål. Alle bedriftene reduserte sykefraværet (delmål 1), mens under en tredjedel besto i å heve den reelle pensjonsalderen (delmål 3). Samlet sett kan man si at det kun er 7 % av alle norske bedrifter (bedrifter med og uten IA-avtale) som har satset på å øke pensjonsalderen etter at avtalen trådde i kraft.
Disse tallene er funnet fra undersøkelsen FAFO har gjort. Undersøkelsen ble gjort blant bedrifter med mer enn 10 ansatte. Ledelsen i drøyt 700 virksomheter er intervjuet.
96 % av bedriftene sier de selv har et ansvar for å bidra til redusert sykefravær. Dette gjelder uansett om de er IA-virksomhet eller ei. Derimot synes bare 64 % at de har et ansvar for å hjelpe til med økt sysselsetting blant eldre arbeidende.
Vil ikke betale for seniorene
Det bedriftslederne savner i forhold til å skulle bedrive bedre seniorpolitikk, er flere og bedre økonomiske støtteordninger. I praksis ordninger som gjør det mindre dyrt å drive seniorarbeid.
- Meldingen fra virksomhetene er: Vi vil gjerne være inkluderende, men forventer at det offentlige betaler regninga, er FAFO-forsker Tove Midtsundstads melding til bedriftene.
Bare 2,5 % av alle bedrifter har satt som mål å rekruttere flere seniorer. Det er først og fremst bedrifter innen offentlig administrasjon som har dette rekrutteringsmålet. Bedrifter som bedriver innen industri, varehandel, hotell og restaurant og innen finansiell tjenesteyting har ingen eller liten tilknytning til dette.
- Det er interessant at hotell- og restaurantbedrifter og varehandelen ikke har rekruttering av flere seniorer som mål. Nettopp eldre vil komme til å bli en dominerende kundegruppe i disse sektorene i tida som kommer, sier Midtsundstad til seniorpolitikk.no.
God butikk med seniorer
Seniorer har kvaliteter og kompetanse som er en nyttig ressurs for bedriftene. NAV arbeidslivssentre arrangerer i disse dager regionale konferanser under paraplynavnet ”Seniorer – morgendagens arbeidskraft!”
- Seniorene er god butikk, kunne Anne Inga Hilsen slå fast etter å ha avdekket resultatene og erfaringene fra krafttakprosjektet under arbeidslivskonferansen på Hell 5. og 6. oktober. Hilsen er seniorforsker ved Arbeidsforskningsinstituttet (AFI). Hun mente videre at det kan være på tide å skifte perspektiv og se på seniorene som en ressurs i arbeidslivet.
Rabatt uten effekt
Den reduserte arbeidsgiveravgiften for arbeidere over 62 år har sannsynligvis hatt liten effekt med tanke på å holde på og/eller rekruttere seniorer, er norske bedrifters lederes synspunkt. Bare 3 % mener redusert arbeidsgiveravgift har påvirket dem til å rekruttere flere eldre. Kun 8 % mener seniorrabatten har påvirket dem til å holde på eldre arbeidstakere.
– Det er vanskelig å si om dette skyldes at ikke alle har oppdaget mulighetene som ligger i ordningen, eller om reduksjonen er for liten til å gi effekt, sier Midtsundstad.
(16.11 2006)