Psykisk helse: Hjelpetelefonen med 20 % flere samtaler i juletida
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
Jula 2006 fikk Hjelpetelefonen mottatt 20 % flere telefonsamtaler enn jula året før. 14 av disse hadde behov for akutt hjelp. Rådet for Psykisk Helse ga i fjor prisen ”Leder viser vei” til Reidar Sørvåg og Steinar J. Olsen.
De to fikk hver for seg prisen fordi de har vært forbilledlig flinke til å inkludere og ansette personer med psykiske lidelser.
Reidar Sørvåg leder REMA 1000 i Sandnes, mens Steinar J. Olsen er leder i Stormberg AS på Sørlandet, i Kristiansand. På en stor temadag om arbeidsliv og psykisk helse den 5. desember i fjor, fikk de prisen av Rådet for psykisk helse for sitt inkluderende arbeid. Bedriftene de leder arbeider bevisst for å rekruttere og ansette medarbeidere som har eller har hatt psykiske lidelser.
Kronprinsessen tilstede
Temadagen hadde flere høytidlige personer tilstedet. Blant andre var H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit, Finn Bergesen Jr. fra NHO, statsråd Bjarne Håkon Hanssen og Tor Saglie fra NAV.
Rådet for psykisk helse oppfordrer til å få flere personer med psykiske lidelser i jobb, gjennom at flere firmaer tegner firmamedlemsskap hos dem.
Hjelpetelefonen hadde nok å gjøre i juletida
Denne jula ble det ekstravakter på noen og enhver hos Hjelpetelefonen. Hjelpeorganisasjonen hadde 20 % flere samtaler denne jula enn den hadde året før, og bare i desember mottok telefonvaktene godt over 13 000 anrop. De fleste samtalene har handlet om samlivsproblemer og ensomhet.
Men 14 av de som ringte hadde behov for akutt hjelp – noen av dem var også selvmordstruende.
- På julaften hadde vi 534 anrop, sammenliknet med lillejulaften hvor vi hadde 439 anrop, var det en økning på 22 %, sa daglig leder for Hjelpetelefonen, Mette Kammen, til Mental Helse.
- En måte å oppsummere på, er at før jul var det mange forventninger og mange tanker rundt dette med jula på godt og vondt. Når jula er over, er det som folk puster litt ut, noen med gode, andre med dårlige erfaringer, og begynner å konsentrere seg om hverdagen igjen, sier hun.
Mange av de som ringer inn, er gir uttrykk for hvor glad de er for at Hjelpetelefonen finnes. Det daglige hjelpeapparatet for personer som trenger omsorg, tar juleferie, og da er det bra at tilbud som Hjelpetelefonen støtter oppom. Det gir mange mennesker en trygghet.
- Hjelpetelefonen blir nok mer henvist til av det offentlig helsevesen, legevakt, Opplysningen 1881 etc. Vi får også videreformidlet en del telefoner fra Kirkens SOS hvis det er tunge telefoner fra mennesker som sliter psykisk, forklarer Mette Kammen som noen av årsakene til økningen.
[Les mer i artikkel hos Mental Helse]
[Les mer i artikkel hos Rådet for Psykisk Helse]
oks.com >books
oks.com >books=position:abso