Skattefradrag for sykling til jobben?
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
Det er i hvert fall et av forslagene til en ekspertgruppe i Veidirektoratet. Momsfritak på sykler og kjøregodtgjørelse fra første syklede meter er også tiltak som ekspertgruppen mener vil få oss til bruke sykkelen mer. Mer sykling er helt i tråd med Helseminister Dagfinn Høybråtens plan om få nordmenn i mer aktivitet.
Sykkel fremfor bil
Ekspertenes oppgave er å legge fram konkrete tiltak i forbindelse med regjeringens satsing på sykling gjennom en ”Nasjonal sykkelstrategi”. Den nasjonale sykkelstrategien skal inngå i Nasjonal transportplan for årene 2006 til 2015. Målet er å få flere nordmenn til å velge sykkel fremfor bil.
- Folk er rasjonelle, og velger det transportmiddel som er best for seg selv. Vi må gjøre det mer attraktivt å sykle enn å kjøre bil. Skal honnørordene bli virkelighet, må det tenkes nytt, sier daglig leder Trond Berget i Syklistenes Landsforening, som deltar i gruppen.
Ekspertgruppen som består av representanter fra Veidirektoratet, Sosial- og helsedepartementet, Kommunenes Sentralforbund og Syklistenes Landsforening, er nå i ferd med å avslutte arbeidet sitt. Forslagene de har kommet frem til for å oss til å sykle mer inkluderer nye trafikkregler, gode parkeringsplasser, fysisk planlegging som tar hensyn til syklistene og aktiv bruk av skatter og avgifter.
Reisevaner
I land vi liker å sammenlikne oss med er det langt mer utbredt å sykle enn det er her på berget. I Danmark og Sverige for eksempel foregår nesten 30 prosent av alle arbeidsreiser på sykkel, mens vi i Norge bruker bil. I Oslo og Akershus skjer bare 4,5 prosent av alle arbeidsreiser med sykkel for hele året sett under ett. Det er heller ikke snø og kulde som gjør at vi sykler så lite, for selv i ”toppsesongen” er det ikke mer enn 7 prosent som sykler til jobben. Transportøkonomisk institutt har gjort noen ganske sjokkerende undersøkelser om nordmenns bilbruk.
· Halvparten av alle bilreiser er kortere enn 5 kilometer.
· En tredjedel av alle bilreiser kortere enn 3 kilometer.
· Halvparten av reiser under en kilometer foregår med bil.
Kollektivtransport er først et alternativ for reiser over 2 til 3 kilometer, så det vil si at det er et stort potensial for å overføre korte reiser fra bil til sykkel.
Dyrt men lønnsomt
En målsetning i den nasjonale sykkelstrategien er sammenhengende veianlegg for sykkeltrafikk i byer og tettsteder med over 4000 innbyggere. For å nå dette er det anslått et behov for å investere 1 milliard kroner over 10 år i sykkelveianlegg. Allikevel anslår Transportøkonomisk Institutt (TØI) at nytten av å legge til rette for økt sykkelbruk er minst 4 til 5 ganger høyere enn kostnadene. TØI har da utredet de samfunnsøkonomiske konsekvensene økt sykkelbruk vil ha i form av helseeffekt og økning i gang- og sykkelreiser.
Tøft møte
Selv om det i Helseminister Dagfinn Høybråtens ferske stortingsmelding, Resept for et sunnere Norge, står at ”Regjeringen vil styrke sykkelens rolle som transportmiddel” spørs det om ikke forslaget om skattefradrag for sykkelbruk til jobben vil få et tøft møte med Finansdepartementet?
a>
x;>