Samfunnet sparer milliarder på godt arbeidsmiljø
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
En undersøkelse viser at bedrifter kan spare samfunnet for milliardbeløp ved å fokusere sterkere på arbeidsmiljø, men viser samtidig at bedriftene ikke tidligere har tatt dette alvorlig.
Synovate MMI har gjort en undersøkelse som viser at bedrifter bør fokusere mer på bedriftskultur og arbeidsmiljø istedenfor salgsmål og omsetning. Dermed kan de spare samfunnet for flere milliarder kroner.
Thomas Heyerdahl er leder i NHOs utvalg for mindre bedrifter, og han mener at ledere i småbedriftene må se nærmere på internmiljøet og trivselen for å få ned sykefraværet.
Tidligere undersøkelser viser at cirka ni av ti grubler over konflikter som de har tatt med seg fra jobben, på fritiden. Store bederifter har gjerne apparat som står klar når bedriftens arbeidsmiljø angripes, men de små bedriftene mangler i stor grad dette.
Holder ikke med en firmafest
- Det holder ikke med et enkelt tiltak eller en firmafest, dette må ligge dypt inn i ryggmargen til bedriften og jobbes med kontinuerlig sier Heyerdahl til Orapp.no.
Heyerdahl er i tillegg sjef i Gullsmed Heyerdahl A/S, og trekker fram et eksempel fra sin egen bedrift. For noen år siden hadde de et problem med to av medarbeiderne, som hadde en pågående konflikt. I begynnelsen forsto de ikke helt omfanget av konflikten.
- Vi besluttet å leiet inn en profesjonell konfliktrådgiver som loset oss gjennom prosessen. Av dette lærte vi hvordan en slik konflikt kan oppdages tidlig, og hvordan vi på best måte skal håndteres den. Dette gjorde både meg som leder og de ansatte tryggere på oss selv, sier han.
Som sjef mener han det er viktig å ta dette på alvor.
- Ledelsen må vise at de tar bedriftskultur og arbeidsmiljø på alvor. De ansatte må få anledning i å ta del i utformingen av bedriftens "trivselsregler" sammen med ledelsen, sier han.
Her er noen tiltak som anbefales for bedre miljø:
· Meld virksomheten inn som IA bedrift (inkluderende arbeidsliv). Dette er gratis, og viser de ansatte at ledelsen tar helse og trivsel på alvor.
· Vis fra ledelsen og styre at miljøet på arbeidsplassen er en viktig suksessfaktor, og diskuter forskjellige tiltak med de ansatte.
· Skap et sett med "trivselsregler" som de ansatte får eierskap i, og dermed føle
(19.4 2007)
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
|
|