Alltid tilgjenglig for jobben
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
Annenhver arbeidstager blir kontaktet om forhold ved jobben utenom ordinær arbeidstid. Skillet mellom privatliv og arbeid hviskes ut med digitale kommunikasjonsmidler.
Kunnskapssamfunnet åpner for stor grad av frihet, men også en forventning om å være tilgjengelig - også utenom arbeidstid.
Arbeidsforskere snakker nå om det grenseløse arbeidslivet, der mellom 10 til 15 prosent av arbeidskraften er utenom normal arbeidstid. De fleste benytter ofte telefon eller e-post til slike henvendelser.
En fersk undersøkelse gjengitt i det svenske bladet Du & jobbet avdekker at over halvparten blir kontaktet etter å ha forlatt arbeidsplassen.
Undersøkelsen er gjort mot 600 personer med stillinger som verneombud, arbeidsledere og arbeidstakere. 57 prosent av de spurte ble kontaktet utenom arbeidstid, mens 43 prosent hadde ikke blitt kontaktet de to siste månedene.
De som hyppigst henvender seg er en kollega, dernest sjefen, klienter eller foreldre.
Tallene fra den svenske undersøkelsen stemmer godt med en trend fra arbeidsmiljøundersøkelsen European Working Conditions, som ble publisert i 2007. I denne undersøkelsen ligger Norge på topp, foran Sverige og Finland, på henvendelser utenom arbeidstid.
Halvparten av arbeidstakerne her i landet oppgir å bli kontaktet av kolleger, kunder og klienter på fritiden et par ganger eller mer i løpet av de siste 12 månedene.
(9.4 2008)
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
|
|