Tillit gir bedre psykisk arbeidsmiljø
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
Tillit blant ansatte og til ledere er viktig for at det psykiske arbeidsmiljøet på en arbeidsplass skal være bra. Det konkluderer en undersøkelse gjort i Danmark som gir bedrifter 13 gode råd i sitt arbeid for et bedre arbeidsmiljø.
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) har gjennom sitt forskningsprosjekt VIPS (”Virksomheders indsat for et bedre psykisk arbejdsmiljø”) arbeidet for å finne årsaken til at noen virksomheter lykkes med sitt arbeid for et bedre psykisk arbeidsmiljø. I tre år har 14 virksomheter blitt fulgt i deres arbeid for å forbedre sitt psykiske arbeidsmiljø, og rapporten er klar: Det må tillit til for at endringer skal kunne gjennomføres og gi muligheter for forbedringer.
Seniorforsker og projektleder Peter Hasle fra NFA forklarer:
- Det var tydeligt, at det var vanskeligt at arbejde med det psykiske arbejdsmiljø i de virksomheder, hvor ledelse og medarbejdere ikke havde tillid til hinanden og ikke kunne samarbejde. Man var tilbøjelig til at fortolke nye initiativer negativt, og det blokerede effektivt for enhver form for handling.
Dessuten viste prosjektet at det i alle bedrifter tar tid å bygge opp et godt psykisk arbeidsmiljø.
Store forskjeller blant bedriftene
Selv om man ønsket å finne fellesnevnere for hvordan man skal forbedre det psykiske arbeidsmiljøet, viste det seg i prosjektet at alle bedrifter må tilpasse seg individuelt. I tillegg til forskjellige utgangspunkt skjedde det også endringer underveis som endret forutsetningene for bedriftene.
Hver enkelt virksomhet må derfor finne sin egen måte å arbeide med det psykiske arbeidsmiljøet, slik at man kan ta hensyn til virksomhetens kultur og aktuelle situasjon.
13 gode råd
Rapporten oppsummerer prosjektets resultater i 13 råd, som virksomheter nå kan støtte seg til i arbeidet med å forbedre sitt psykiske arbeidsmiljø.
(10.4 2008)
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
|
|