Det skal lønne seg å sykle
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
Nordmenn sykler mye mindre enn dansker og svensker. Atle Hunstad i Bedriftsidretten mener kjøregodtgjørelsen for å bruke sykkel i jobb må bli like bra som for bil for å skape mer aktivitet.
2 av 3 bilturer er mindre enn 5 kilometer i følge tall fra Bedriftsidretten. I tillegg til raske turer til byen eller butikken, inkluderer disse turene også mye møtevirksomhet i norske bedrifter. Noe av grunnen til det kan være den gode kjøregodtgjørelsen som finnes for bil.
Mens du med bil får kjøregodtgjørelse fra første meter, starter godtgjørelsen først ved turer over fem kilometer på sykkel. Dette må endres i følge generalsekretær i Bedriftsidretten Atle Hunstad:
- Det bør lønne seg å velge sykkel fra første tråkk, mener Atle Hunstad, generalsekretær i Bedriftsidretten. Han mener det er et paradoks at det er mer lønnsomt å bruke bil enn sykkel, når vi stadig blir minnet om hvor viktig det er å ha en sunn og aktiv livsstil.
Aktivitet skaper helse
I Danmark gjøres 17 prosent av alle reiser med sykkel, mens det i Sverige utgjør 12 prosent av alle reiser. I Norge er det samme tallet kun på 4,5 prosent, til tross for et nasjonalt mål om 8 prosent.
75 prosent av alle tjenestereiser skjer med bil. Selv om bare halvparten av disse er lokale turer på under ti kilometer, er andelen blant de som sykler eller går kun 11 prosent.
- Med dagens ordning blir bil og sykkel forskjellsbehandlet, mens man egentlig burde belønnes for å slite ut et sykkelsete eller to, sier Hunstad.
Ved å bruke sykkelen som fremkomstmiddel i jobben skaffer man seg enkelt den anbefalte halvtimen med aktivitet hver dag. Og for mange vil dette være en god mulighet for å komme i gang med en sunn aktivitet.
(29.9 2008)
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
|
|