Ta HMS på alvor!
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
AOF Norge og Norsk kvalitetsforum tilbyr virksomheter en årlig sjekk av virksomhetens HMS-rutiner. Sammen tilbyr de en sertifiseringsordning som skal sikre en god oppfølging av HMS.
Bakgrunnen for den frivillige sjekken er dagens mangel på en offentlig sertifiseringsordning. Gjennom en HMS-sertifisering vil bedrifter kunne dokumentere at man forholder seg til lov og forskrifter på HMS-området.
I forbindelse med sertifiseringen vil blant annet følgende gjennomgås og sjekkes:
- Kartlegging og kartleggingsrutiner
- Arbeidsavtaler
- Opplæring
- Rutiner for oppfølging av sykemeldte
Skape bevissthet
Sertifiseringsordningen skal gjøre bedriftens HMS-fokus synlig både for kunder og ansatte. Dette mener Torgrim Kokaas ved AOF Norge vil hjelpe seriøse bedrifter til å skille seg fra useriøse aktører.
- Vi erfarer at seriøse små og mellomstore virksomheter, spesielt innen bransjer som renhold, restaurant og varehandel, opplever en vanskelig konkurransesituasjon ved at useriøse aktører ikke etterlever regelverk på HMS området, forklarer Kokaas.
Det ble derfor viktig å kunne dokumentere at virksomheten etterlever lover og regler gjennom en prosess som involverer alle ansatte på en måte som skaper tryggehet, stolthet, trivsel, arbeidsglede, engasjement og overskudd.
- Ved å bli sertifisert vil man kunne bruke dette aktivt i markedsføringen, for eksempel ved innsalg av varer og tjenester til eksterne firmaer. I tillegg vil det være et kvalitetsstempel i forbindelse med anbud og ikke minst ovenfor tilsynsmyndighetene, heter det i pressemeldingen.
Big Horn Steak House først ut
Første bedrift som blir HMS-sertifisert er Big Horn Steak House på Aker Brygge. De ønsker å være en foregangsbedrift i sin bransje og vil allerede 28. november motta sitt synlige bevis på sertifiseringen.
Kokaas understreker at mange bedrifter vil tjene på å ha en klar HMS-profil.
- Det er nok å ta av og fortsatt en rekke utfordringer når det gjelder HMS i norsk arbeidsliv, kanskje spesielt gjelder dette små og mellomstore virksomheter. Eksempelvis er det store utfordringer knyttet til begreper som svart arbeid og sosial dumping samt hyppige eierskifte eller uklare eierforhold i renholdsbransjen og kafe- pg restuarantvirksomheten.
- Spesielt ser vi at fokus på et godt og inkluderende HMS arbeid som et konkurransefortrinn er ekstra viktig i tider med finanskrise, avslutter Kokaas.
(27.11 2008)
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
|
|