Aktivitetskampanjer fungerer!
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
I årets Sykle til Jobben-aksjon var 8 av 10 ansatte i aktivitet minst 30 minutter om dagen. Atle Hunstad i Bedriftsidretten er svært fornøyd med deltakernes innsats og inviterer nå til en ny kampanje.
I følge Helsedirektoratet er kun 17 prosent av befolkningen generelt i aktivitet i 30 minutter om dagen slik direktoratet anbefaler. Når 80 prosent av deltakerne i Sykle til Jobben-aksjonen er aktive i minimum 30 minutter hver dag konkluderer dermed Bedriftsidretten med at aktivitetskampanjer har effekt og at vennskapelig konkurranser på arbeidsplassen bidrar til motiverte ansatte.
Bevist effekt
- Vi ser at aktivitetskampanjer har svært positiv effekt på aktivitetsnivået, både blant de som er aktive fra før og blant de inaktive, sier Atle Hunstad, generalsekretær i Bedriftsidretten.
Nå satser Bedriftsidretten videre med fokus på hverdagsaktiviteten. Deres nye kampanje Aktiv med Jobben er en skrittkampanje der hvert skritt teller. Ta trappa, hopp av bussen før du må og ta internmøtene på jobben utendørs. Skrittelleren tikker i bukselinningen, og gir beskjed om hvor mange skritt du skal registrere på aksjonens nettside.
Ikke viljen det står på
Hele 76 prosent blant de inaktive voksne ønsker å bli aktive, men sliter med å komme i gang. Her kan arbeidsplassen spille en viktig rolle.
- Mange trenger et godt system rundt seg for å komme i gang med en aktiv livsstil. Aktivitet sammen med gode kolleger skaper en positiv ramme rundt aktiviteten, og er et felles holdepunkt på arbeidsplassen, sier Hunstad.
Bryter barrierene
Rapporten fra Helsedirektoratet viser at mangel på bedriftsidrettslag er en reell barriere for at de ansatte ikke er mer fysisk aktive. Rapporten fra Helsedirektoratet anbefaler bedriftene å inkludere fysisk aktivitet i HMS-satsningen på arbeidsplassen.
- Aktiv med Jobben bidrar til å sette fokus på fysisk aktivitet blant de ansatte. Vi har god erfaring med å forankre helsefremmende tiltak i ledelsen. Bedriftene selv opplever å få mye igjen for det de investerer, både i form av trivsel og økt produktivitet, sier Hunstad.
(26.8 2009)
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
|
|