Lederkonferansen 2009 – I medgang og motgang
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
Mange norske bedrifter opplever en tøffere hverdag der den globaliserte virkeligheten gjør konkurransen tøffere. Lederkonferansen 2009 gir et innblikk i hva som skaper gode ledere i motgang, og hvordan nedgangstider kan gi muligheter.
- Med lederkonferansen ønsker vi å få i gang en diskusjon på hvorvidt det er i motgang man skiller de beste fra de mindre gode bedriftene, og se på hvordan dette avhenger av ledelsen i bedriften. De som har gjennomført lederutvikling opplever økt engasjement og ledere som er samstemte og forberedt også på nedgangstider, dårligere resultater og kanskje til og med nedbemanning, forklarer daglig leder i Utvikling.org Pål Lillebø.
Med mye erfaring fra kurs og arbeid med lederutvikling, ønsker Utvikling.org nå å se lederutvikling i et større perspektiv med fokus på utfordringene som mange opplever etter finanskrisen. Foredragsholderne har klart å skape vinnere av sine bedrifter i motgangstider, og under konferansen vil de vise hvordan deres lederegenskaper har hjulpet bedriften.
Satse i motgang
Mens det i de gode tidene er overskudd av muligheter for alle virksomheter, vil man i dårligere tider få en naturlig tilspissing der de beste bedriftene vil komme godt ut. Finanskrisen har ført til en tøffere konkurransesituasjon der god lederkompetanse vil gi nødvendige fortrinn. Bedrifter som mangler denne kompetansen vil få problemer.
- For at bedriftene skal lykkes er det viktig at man også tør å satse i motgang. Med fokus på marked og økt kostnadseffektivitet skapes vinnerne. Under en finanskrise har man ikke råd til å gjøre noe halvveis, og de investeringer og avgjørelser man gjør for fremtiden må gjøres på en skikkelig måte, understreker Lillebø.
Trender
Folks forbrukervaner har den siste tiden endret seg fra et overforbruk mot et mer balansert forbruk. Bekymringer om miljø og helse har vært med på å skape et nytt kjøpemønster.
- Det er flere trender som endrer folks kjøpevaner. Helse- og miljøtrendene er eksempler på at folk vil handle annerledes. Forbrukerne ønsker ikke lenger det samme overforbruket i en verden der stadig flere sulter. Og hensynet til miljøet er også en sterk bidragsyter i folks handlevaner. Dette må norske bedrifter forholde seg til, avslutter Lillebø.
[Les programmet og meld deg på Lederkonferansen 2009]
Lederkonferansen 2009 finner sted i Stavanger den 24. november. Foredragsholderne er:
Inge Brigt Aarbakke (konsernsjef i Aarbakke Group)
Kjetil Førsvoll (konsernsjef i Veolia Transport Norge AS)
Bjørg Hatlem (direktør i Bergen Parkering)
Ståle Økland (daglig leder for Global Retail Trends)
|
(23.10 2009)
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
|
|