Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Full gjennomgang av NAV
Del artikkelen med venner og kolleger

Arbeidsminister Hanne Bjurstrøm lover full gjennomgang av NAV for å forbedre tjenesten for brukerne. FFO har opplevd en økning på 50 prosent i antall henvendelser om NAV etter reformen, og deres erfaringer ble lagt frem under en åpen høring på Stortinget.

– Den enkelte bruker skal kunne forvente rett ytelse til rett tid, og oppleve aktiv og helhetlig hjelp til sine problemer, sier arbeidsminister Hanne Bjurstrøm.

FFO la frem brukernes erfaring

Erfaringene fra FFO sine brukere slår fast at ventetidene er blitt lengre, saksbehandlingsfeilene mange og en utilfredsstillende oppfølging av enkeltbrukere. Når mange brukere også opplever at de ikke får kontakt med saksbehandler eller at utbetalingen av ytelser er feil, frykter NAV at kompetanse i NAV er for dårlig og at det er svikt i systemet.

 - Dette er en utilfredsstillende situasjon. Skal NAV-reformens målsetninger om flere i arbeid og aktivitet, og færre på stønad, lykkes er det avgjørende at NAVs brukere blir møtt som enkeltindivider. Da må flere beslutninger delegeres til lokalkontorene. Der brukerne kan få oppfølging og bistand ut fra sine behov og forutsetninger, sier generalsekretær Liv Arum i FFO, som innledet i Stortingets kontrollhøring i dag.

FFO avsluttet med en 10-punktsplan for å styrke NAV. Blant tiltakene var et eget NAV- eller velferdsombud, økt satsning på kompetansetiltak, bedre brukermedvirkning og en styrking av NAVs innsats for flere funksjonshemmede i arbeid.

Urealistiske forventninger

NAV-reformen har blitt kritisert fra flere hold, og Riksrevisjonens konklusjon fra høsten 2009 viser at endringen kan ha vært for ambisiøse. Det har også gått utover de ansatte i NAV der sykefraværet i november var på 9,5 prosent.

Midt i en omfattende omorganisering har kravet om full drift skapt vanskelige arbeidsforhold for de ansatte. Nye rutiner og arbeidsoppgaver har gjort arbeidspresset for stort for mange, slik at fraværet har steget. Tidligere arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen erkjente under høringen at forventningene var urealistiske.

Vi satte Nav under et sterkt politisk press som gjorde det vanskelig å levere fullt ut. Hele organisasjonen var inne i en omorganiseringsfase, samtidig som det skulle være god drift hele tiden. Det dannet seg en politisk forventning om raske resultater som gjorde arbeidet svært vanskelig for Nav og direktør Tor Saglie, sa Hanssen.

Arbeidsminister Bjurstrøm varsler nå en gjennomgang av arbeidsdelingen i NAV.

– Dersom ansatte blir satt til oppgaver de føler at de ikke mester, er dette alvorlig. I et lengre perspektiv er det viktig at NAV med sine 17 000 ansatte, ikke får problemer med å rekruttere nye og kompetente ansatte. Departementet har derfor tatt initiativ til en ekstern utredning om de langsiktige kompetanseutfordringene sett i forhold til tilbudet som nå finnes innen høyere utdanning, sier statsråden.

[Les pressemelding fra AD]
[Les pressemelding fra FFO]
[Les artikkel på VG.no om fraværet i NAV]


Legg til kommentar

23. november, 2024
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
Opprett bruker
Glemt passord?