Inkluderende design for fremtiden
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
Næringsminister Trond Giske oppfordrer norsk næringsliv til å tenke på fremtiden ved å gjøre produkter og tjenester tilgjengelig for personer med nedsatt funksjonsevne. Krav til universell utforming følges opp av diskriminerings- og tilgjengelighetsloven, samt nye forskrifter i plan- og bygningsloven fra juli.
– Bedrifter må innse hvilket potensial som ligger i inkluderende design og brukerfokusert innovasjon. Jeg er helt sikker på at inkluderende design kommer til å spille en helt sentral rolle i vårt århundre, sa næringsminister Trond Giske under åpningen av landets største konferanse innen inkluderende design, ”Innovasjon for alle 2010”.
Allerede i fjor fikk Norge en egen diskriminerings- og tilgjengelighetslov, og Norge vil i år slutte seg til FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne. I juli kommer nye forskrifter i plan- og bygningsloven som også stiller krav til universell utforming.
Nye muligheter gjennom design
Giske fikk støtte fra blant annet Onny Eikhaug i Norsk Designråd, som advarer norsk næringsliv mot å sove i timen.
– Befolkningens gjennomsnittsalder øker raskt. Det gjør også kjøpekraften til denne krevende men viktige kundegruppen. Bedrifter ekskluderer både eldre og personer med nedsatt funksjonsevne, noe som etter hvert verken er lønnsomt eller lovlig, understreker hun.
Kronprinsesse Mette-Marit, som er Norsk Designråds høye beskytter, understreket også muligheten man har til å inkludere gjennom design.
– Design gir oss muligheten til å inkludere alle mennesker, med alle slags behov, slik at alle kan ta del i samfunnet. Det er viktig at vi ikke går glipp av denne muligheten, sa kronprinsessen under sin åpningstale.
Gode erfaringer
Telegiganten British Telecom (BT) er blant bedriftene som har erfart at Universell utforming øker markedsmuligheten. Gjennom å gjøre tjenestene enklere tilgjengelig for både funksjonsfriske og de med funksjonsnedsettelser, blir markedet for tjenestene større. I dag arbeider BT med spesiell fokus på sosial ansvar, og har blant annet utviklet telefoner spesielt tilpasset den aldrende befolkningen.
– Vi gjennomførte videointervjuer med 180 brukere over 50 år. De ga oss fantastisk mye innsikt. Det viste seg at de blant annet hadde problemer med vanskelige manualer og innstillinger, at de irriterte seg over at batteriene kom med telefonen, og at de hadde behov for å kunne kontrollere lyden bedre, forklarer Liz Williams som leder BTs arbeid med sosialt ansvar.
[Les pressemelding fra NHD]
[Les intervju hos Norsk Designråd sine nettsider]
(9.6 2010)
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
|
|