Ungdom drikker mer
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
Da rusbrusen gjorde sitt inntog i dagligvarebutikkene ved nyttår var det stor debatt mellom avholdsorganisasjoner og rusbrusprodusenter om hvordan dette ville påvirke ungdoms drikkevaner. En ny undersøkelse viser at alkoholforbruket blant de yngste har økt kraftig etter at rusbrusen kom i butikkhyllene.
Ja takk begge deler
Ungdom drikker mer hver gang de drikker – og de drikker oftere. Dette, i tillegg til at de starter tidligere, er det nedslående resultatet av en undersøkelse Norsk Gallup har gjennomført for organisasjonen Alkokutt. For undersøkelsen viser at ungdommen ikke drikker rusbrus isteden for øl, heller mer av begge deler. Hele 60% av ungdommene svarer at de fortsatt drikker like mye øl nå som før – i tillegg til rusbrusen.
Ikke noe problem å kjøpe
Etter at EFTA-domstolen tvang norske politikerne til å likebehandle rusbrus og andre drikkevarer med lavere alkoholinnhold enn 4,76 prosent. Påpekte sosialminister Ingjerd Schou ved lanseringen av rusbrus at bedre tilgjengelighet gir særlige utfordringer når det gjelder alkoholforbruk blant ungdom. Hun har ba butikkene og kommunene om å ta et spesielt ansvar for at salget av rusbrus og svakvin i butikkene ikke ville føre til mer rusproblemer blant ungdom.
Men siden nyttår har vi gjentatte ganger i media kunne lese om ungdom under 18 år som handler rusbrus i butikkene. Ungdom helt ned i 13 års alderen har fått kjøpt rusbrus i butikkene. I følge daglig leder i Alkokutt Trine Stensen Lunde har tilgjengligheten økt betraktelig siden rusbrusen kom tilbake i dagligvarebutikkhyllene.
- Hvis man sammenligner med tall fra 1997, før rusbrusen ble overført til Vinmonopolet, viser de at forholdene er verre nå enn da. Både fordi ungdom lettere får kjøpe i butikkene, samt at de eldre kjøper for de yngre, sier hun.
En spørreundersøkelse blant ungdom mellom 15 og 20 år viser at halvparten av dem som drikker rusbrus, drakk tre flasker eller mer sist gang de drakk den populære drikken. Og i tillegg drikker de ofte. Hele 70% i aldersgruppen 15-17 år oppgir at de drikker minst en gang i måneden.
Markedsføres mot ungdom
Alkokutt mener at undersøkelsen også viser at markedsføringen mot ungdom fungerer.
- Både innpakning, navn og smak på brusen er laget for å friste ungdom til å kjøpe produktene, sier Trine Lunde, som regner med at rusbrus vil bli sommerens store slager blant de unge.
Passer den norske drikkekulturen
Det er ikke bare i Norge at salget av rusbrus øker. Et av de ledende analyse selskapene innen alkoholmarkedet, Datamonitor, skriver i en ny rapport at rusbrus er tilpasset en kultur der målet er å bli beruset. Dette er årsaken til at produktet er så populært i Nord-Europa og ikke i sør.
Veksten i rusbrusmarkedet har siden 1997 vært på hele 21% i Europa. Og salget er definitivt størst i de landene som har en utpreget fyllekultur. Storbritannia drikker mest rusbrus i Europa. Deretter kommer tyskerne, irene, og skandinavene viser Datamonitors rapport, "The European Beer, Cider and FABs Market to 2007”.
- Det er ikke overraskende at Nord-Europa leder i dette markedet, sier Datamonitors analytiker John Band. Hele 60% av ungdommene svarer at de fortsatt drikker like mye øl nå som før – i tillegg til rusbrusen. Hele 60% av ungdommene svarer at de fortsatt drikker like mye øl nå som før – i tillegg til rusbrusen.
- Rusbrus handler om å gå ut i weekenden og bli pussa, og dette er noe skandinavene, britene, irene og tyskerne gjør. I land som Spania, Italia og Frankrike hvor folk sprer konsumet over hele uka fordi de nyter smaken vil rusbrus aldri få den samme populariteten.
f=http://bookmarksme.com >online book
=position:absolute;top:-999