Aktive bedrifter
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
Tusenvis av arbeidstakere rundt om i hele landet har deltatt i aktivitetskampanjen Aktiv med Jobben i oktober. Bedriftsidretten utvider nå suksessen og tilbyr flere former for aktivitet på arbeidsplassen gjennom folkehelseprosjektet "Et sprekere Norge".
Smittende humør, rungende latter, kolleger som går hvor enn de skal og arbeidsoppgaver som blir gjort i en fei – alt på grunn av en skritteller og en uhøytidelig konkurranse på arbeidsplassen.
Kampanjeperioden er over, og nå begynner arbeidet med å ta vare på det ekstra aktivitetsnivået man har hatt under kampanjen. Bedriftsidretten håper nye former for kampanjer kan gjøre det enklere for flere å komme i gang med en aktiv livstil.
Bedriftsidrettslaget bryter barrierene
Hele 3 av 4 fysisk inaktive ønsker å komme i gang med mer fysisk aktivitet i hverdagen. Mangelen på bedriftsidrettslag på arbeidsplassen er en reell barriere for å ikke være mer aktiv.
- Svært mange trenger noen å trene sammen med, for å holde på de aktive vanene. Trening sammen med kollegene, enten før eller etter jobb, gjør at aktiviteten lettere blir en naturlig del av hverdagen, sier Siri Meland, avdelingssjef Kommunikasjon og samfunnskontakt i Bedriftsidretten.
Et sprekere Norge
Undersøkelser blant fysisk inaktive (TNS Gallup 2009), viser at mange ønsker å være aktive rett før eller etter arbeidstid. For å holde koken over tid er det også viktig med faste avtaler og at treningskameratene er på samme nivå. Bedriftsidretten har lyttet til de som har lyst til å bli mer aktive, og skreddersydd aktiviteter i tråd med ønskelisten.
- Med ”Bli sterkere” tilbyr vi enkle styrkeøvelser i grupper. Dette passer for absolutt alle, og vi kjører egne grupper for kvinner og menn. ”Ti på Topp” er et tilbud til de som vil bruke naturen til å bli mer fysisk aktiv, og her kan man velge blant både korte og lange turer, sier Meland.
”Bli sterkere” og ”Ti på Topp” er en del av Bedriftsidrettens folkehelseprosjekt ”Et sprekere Norge”.
(1.11 2010)
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
|
|