Krevende nærtransport
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
Arbeidsdagen for nærtransportsjåfører er spesielt krevende i følge en rapport fra Arbeidsforskningsinstituttet. Liten medvirkning på egen arbeidssituasjon, vanskelige leveringsforhold og trange lagerfasiliteter er blant årsakene.
-Selv om undersøkelsen viser at sjåførene stort sett mestrer de utfordringene de blir stilt overfor, er det klart at både arbeidsgivere og myndigheter må legge bedre til rette for at sjåførenes arbeidshverdag skal bli bedre. Spesielt gjelder dette bedre organisering av varelevering hos kundene og tiltak for å minimere trafikale utfordringer , sier LO sekretær Trine Lise Sundnes og direktør i HSH, Kim Nordli.
Prosjektet ”Nærtransportsjåførenes arbeidsdag” er den første systematiske studien av nærtransportsjåførens arbeidssituasjon og helse. Studien tar opp ledelse og andre organisatoriske utfordringer i bedriftene, trafikale forhold, leveringsforhold, kunderelasjoner og helsemessige utfordringer. Studien er gjennomført blant sjåfører hos ASKO, ICA og Rema 1000.
Fører til stress og depresjon
Rapporten peker på flere faktorer som gjør arbeidsdagen krevende for sjåfører i nærtransportbransjen. Hver femte sjåfør sier de sjelden klarer å utføre arbeidsoppgavene innen vanlig arbeidstid. Mange sjåfører opplyser også at de kommer i god tid før arbeidstiden begynner, for å unngå stress rundt rampene og ha tid til sosial omgang med andre sjåfører.
Halvparten av sjåførene må ofte utføre arbeidet på en måte som kan være helseskadelig. Over en tredel har ikke fått opplæring i HMS som er relevant for jobben de skal utføre.
41 prosent utsettes for så store arbeidsmiljøutfordringer at deres fysiske og psykiske helse rammes. Mange frykter at helsa ikke holder yrkeslivet ut.
Sammenlignet med samfunnet generelt er det flere av sjåførene i undersøkelsen som lider av angst og depresjon.
AFI-rapporten understreker at det er klare årsakssammenhenger fra belastende arbeidsmiljø, via arbeidshelse til forhøyet sykefravær.
[Les pressemelding fra AFI]
(18.1 2011)
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
|
|