Nedgangstider skaper flere fornøyde kunder
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
Nedgangstider skaper flere fornøyde kunder.
I 2003 er kundene mer fornøyd både med service og produktkvalitet enn hva tilfellet har vært tidligere år viser en fersk undersøkelse foretatt av Norsk Kundebarometer(NKB) ved Instituttet for markedsføring ved Handelshøyskolen BI.
Denne konklusjonen er basert med bakgrunn i en undersøkelse NKB har gjort av 129 bedrifters evne til å tilfredsstille sine kunder. Hele 10.826 kunder har blitt bedt om å vurdere dyktigheten til bedriften hvor de selv er kunde.
Det viser seg at stadig flere bedrifter klarer å gjøre flere av sine kunder fornøyde i dag enn tidligere. Forrige års undersøkelse avdekket en tendens til at kundene var mer likegyldige eller misfornøyde med tjenestene og forretningene de brukte.
Ny trend i 2003.
Denne trenden har snudd i år. Norske bedrifter har i større grad i 2003 lykkes med å levere produkter og tjenester som begeistrer forbrukerne, sier prosjektleder Pål Rasmus Silseth.
Han tror årsaken til dette ligger i at næringslivet de senere årene har hatt økt fokus på å være kundeorienterte, og at dette arbeidet nå begynner å gi resultater.
I tillegg opplever næringslivet sterkere konkurranse i disse nedgangstider. Det er naturlig at man har fokus på fornøyde kunder da enn når det er oppgangstider hvor kundene strømmer til uansett, forklarer Silseth.
Det som kjennetegner bedriftene i toppen av årets undersøkelse til Norsk Kundebarometer, er at de både har gode produkter og samtidig yter god service til sine kunder.
Vi vet at dårlig service kan ødelegge selv de beste produkter, og hvis bedriften ikke har gode kjerneprodukter vil heller ikke god service være tilstrekkelig for å tilfredstille stadig mer krevende kunder. Undersøkelsene er utført på en måte som muliggjør sammenligning mellom bedrifter i samme bransje og på tvers av bransjer
(15.5 2003)
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
|
|