Frafall av funksjonshemmede på videregående
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
Nylig ble rapporten “Kampen for tilrettelegging: En kartlegging av vanlige utfordringer for funksjonshemmede i videregående opplæring” lagt fram av Unge Funksjonshemmede.
Unge Funksjonshemmede skriver i rapporten at det finnes flere tilfeller av skoler som har vist lite forståelse for funksjonshemmede elever, og at tilretteleggingen for dem er for dårlig. Det melder Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon på sine nettsider.
Vanskeligere å gjennomføre videregående
Rapporten skriver i sin konklusjon blant annet at et flertall av funksjonshemmede mener det er vanskelig å skulle gjennomføre videregående skole, enn det er for andre elever. Tilretteleggingen for funksjonshemmede er også manglende ved flere av skolene informantene deres har gått på.
I tillegg gir rapportens konklusjon innblikk i at det ikke finnes systematisk kunnskap om i hvilken grad norske skolene er gode nok til å tilrettelegge for funksjonshemmede elever. Det finnes heller ingen systematisk kunnskap om hvorvidt elever med funksjonshemninger avbryter videregående opplæring oftere enn andre.
Går for tregt
Unge Funksjonshemmede ønsker at alle skal ha krav til tilrettelegging, kunnskapshullet rundt spørsmålet om hva slags tilrettelegging som er best for den enkelte må tettes og skoler og lærere må få informasjon.
Halvparten av de spurte svarer sågar at de er helt eller litt uenig i påstanden ”det har gått raskt for meg å få skaffet den tilretteleggingen jeg har behov for”. 44.8 prosent sier seg samtidig helt eller litt enig i at ”jeg har måttet kjempe med skolen for å få den tilretteleggingen jeg har behov for”.
Organisasjonen følger opp
Problemstillingene blir nå fulgt opp av Unge funksjonshemmede gjennom et prosjekt med lærerintervju om temaet.
Med 25 000 medlemmer er Unge Funksjonshemmede et samarbeidsorgan for funksjonshemmedes 32 ungdomsorganisasjoner i Norge.
(13.9 2011)
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
|
|