Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Sp og SV: alkoholreklame skader folkehelsen
Del artikkelen med venner og kolleger

Både Senterpartiet og SV mener Norge bør avholdes fra det såkalte TV-direktivet, for å forhindre alkoholreklame i beste sendetid.

Senterpartiets (Sp) Christina Ramsøy forteller til e24 at det ikke er noe ønske i Norge om å oppheve forbudet som foreligger.
 
- Regjeringen må gjøre sitt ytterste for å avverge dette, hvis ikke må den bruke reservasjonsretten, sier Ramsøy til NTB.
 
EØS-avtale negativ for Norge
 
Det mener og Sosialistisk Venstrepartis (SV) Gina Barstad, som sterk i trua tror Arbeiderpartiet (Ap) også kan bli en medspiller om utspillet.
 
- Dette er et klassisk eksempel på at EØS-avtalen innfører politikk som ingen i Norge vil ha. Ap deler vår motstand mot alkoholreklame, men har ofte et litt annet syn på bruk av reservasjonsretten. Men vi satser på å få med Ap, slik at regjeringspartiene i fellesskap avviser dette, kommenterer Barstad.
 
Christina Ramsøy er vara for Lars Peder Brekk, og sitter i familie- og kulturkomiteen. Hun påpeker at retten til reservasjon som en sikkerhetsventil ble skrevet inn i EØS-avtalen for å kunne brukes – selv om det betyr at Regjeringen vil komme til å bruke sin andre reservasjon på kort tid.
 
Direktivet for audiovisuelle medietjenester (AMT) åpner for at TV-kanaler med adresse i EU-land kan sende alkoholreklame ut til de norske seerne. Direktivet stammer fra 2007, men er ikke ferdigbehandlet i regjeringen. Både SV og Sp er imot innlemmelse i norsk lov, det samme er KrF.
 
Paradoks at lovlydige kanaler taper
 
I TV2 er det ingen planer om å gjøre seg tilgjengelig for alkoholreklame. Kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy i TV2 sier til NTB at alkoholreklame aldri har vært noe tema hos kanalen.
 
- Vi har ingen konkrete planer om å flytte ut noen av våre mindre kanaler. Men det er jo et paradoks at de som blir hjemme og overholder norsk regelverk kommer ut som den tapende part, mens de som flytter ut og bruker smutthull i regelverket, henter inn store summer, sier han til NTB.
 
Kommunikasjonsdirektøren vil ikke gå nærmere inn på hvilke kanaler det teoretisk kunne blitt aktuelt for TV 2 å flytte til London. Indrøy kommenterer at selve konkurransesituasjonen ville tapt på det hvis det ble åpnet for grenseoverskridende alkoholreklame. TV 2 har planer om å ta diskusjonen internt.
 

Legg til kommentar

18. november, 2017
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?