Funksjonshemmede studenter hindres av dårlig tilrettelegging
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
Hele 15 prosent av studenter som har funksjonshemninger, sier at studietiden blir vanskeligere grunnet dårlig tilrettelegging.
Eurostudent IV heter undersøkelsen som tar for seg ulike forhold ved norske studenters livssituasjon og studiehverdag. Det er NIFU som har laget rapporten, skriver Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO).
Rådgiver i FFO, Ove Helset, sier universiteter og høyskoler må ta tak i tilretteleggelsesproblemene.
- Resultatene fra undersøkelsen viser dessverre at det fortsatt er en vei å gå før en kan si at høyere utdanning er tilgjengelig for alle. Studentmassen blir mer og mer sammensatt. Behovet for tilrettelegging blir dermed også både sammensatt og økende. Dette må utdanningsinstitusjonene ta høyde for, både overordnet og på fag- og fakultetsnivå, sier Helset til organisasjonens nettsider.
Forelesninger på podcast
En undersøkelse Norgesuniversitetet gjorde, viser at studentenes høyeste ønske relativt lett kan løses: ta i bruk podcast.
Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon skriver de mener dette er en god måte å tilrettelegge studiene på, og er noe som kan bidra til at flere kan følge studiene på normert tid.
Fagansatte: ender med dårlig oppmøte
I undersøkelsen der det kommer fram at studenter ønsker mer bruk av avanserte læringsutstyr (eksempelvis forelesning på podcast), er de fagansatte mer steilende til ideen. De frykter at det kan ende med tynt befolkede forelesningssaler. Helset i FFO liker godt forslaget.
- Mange studenter med nedsatt funksjonsevne har svært stor nytte av muligheten for å få opptak av forelesninger. Det kan være fordi de har vanskeligheter med å notere, eller fordi de av helseårsaker ikke kan møte til forelesning i perioder, sier Ove Helset.
(4.11 2011)
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
|
|