Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Enig om enklere oppfølging av sykemeldte
Del artikkelen med venner og kolleger

Virksomheter og ansatte slet med å forstå sykefraværsreglene. Det gjorde til at myndighetene og hovedorganisasjonene i arbeidslivet måtte forenkle.

Etter innføringen av nye regler for oppfølging av sykemeldte sommeren 2011, har man jobbet med å forenkle de praktiske reglene. Nå er IA-partene og myndighetene blitt enige.
 
- Vi har sammen med partene og legeforeningen funnet fram til gode og klargjørende tiltak som vil bedre kommunikasjonen og samhandlingen mellom arbeidsgiver, NAV og sykmelder, sier arbeidsminister Hanne Bjurstrøm på Arbeidsdepartementets nettsider.

For vanskelig tekst

Grunnen til at reglene måtte forenkles, er at både firmaene og de ansatte selv hadde problemer med å se hvordan sykefraværsreglene skulle leses.
 
- Vi er godt fornøyd med de presiseringene som er kommet. NAV har mottatt mange spørsmål og tilbakemeldinger i forbindelse med lovendringene. Nå har vi et bedre grunnlag for å praktisere og veilede om de nye reglene, sier May Britt Christoffersen, seksjonssjef for NAVs Seksjon Oppfølging til NAVs nettsider.

Hovedpunktene i tiltakene som påbegynnes for å bedre oppfølging, er disse:
* Presisering av når det er «åpenbart nødvendig» å avholde dialogmøte
* Presisering av i hvilke tilfeller lege eller annen sykemeldende behandler skal delta
* Hva er bedriftshelsetjenestens rolle og ansvar i dialogmøtene?
* Elektronisk rapportering fra arbeidsgiver til NAV
* Rapportering i papirversjon fra arbeidsgiver til NAV
 
Samarbeid om å forenkle
 
- For NAV er det spesielt viktig at det fokuseres på de nye rapporteringsreglene og hvordan vi samarbeider med hovedorganisasjonene for å forenkle rapporteringen, forteller Christoffersen.
 
Arbeidet med endringene har blitt pågått over lengre tid. Etter en tids prosess kalte arbeidslivs- og pensjonspolitisk råd inn til møte 5.mars. Her ble det lagt fram et felles dokument som skal kunne klargjøre de problemfylte reglene. Det ble også lagt til rette for elektronisk rapportering.
 
- Myndighetene og hovedorganisasjonene vil fortsette samarbeidet for å forenkle systemene for rapportering og innsending i sykefraværsarbeidet, sier statsråd Bjurstrøm.
 

Legg til kommentar

19. juli, 2018
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?