Ny storoffensiv mot ungdomsrøykerne
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
I januar startet den første offensive kampanjen mot røykerne her i landet, røykerne skulle skremmes bort fra sigarettene med skremsels bilder av hva slags effekt røyking har på kroppen. Siden januar har det vært relativt stille rundt anti-røyke kampanjene, men fra høsten av - da er det fullt trykk mot røykerne igjen. Denne gangen er det ungdommen som er målgruppen.
Helseminister Dagfinn Høybråtens mål er klart: 50 prosent av ungdommen skal kutte røyken innen fem år. Virkemidlene er mange. Blant annet begynner en ny kampanje fra høsten av.
- I Norge har vi vært flinke til å legge restriksjoner på røyking, men vi har vært dårlige på kampanjer. Det forsøker vi å gjøre noe med, sier Kari Huseby, avdelingsdirektør i Sosial- og helsedirektoratet.
Røykekutt nær deg
Det er særlig ungdomsrøykerne Høybråten vil ha bukt med. For å klare det må man også nå de voksne.
- Røykfrie foreldre har større sjanse for å få røykfrie barn. Voksne er viktige rollemodeller. Derfor må kampanjene nå også dem, sier Huseby. Kampanjen skal være bred og gå gjennom flere kanaler og medier samtidig. Hvilke er ennå ikke bestemt
- Det er veldig viktig at vi er offensive når det gjelder hjelp til røykeslutt. Vi utdanner stadig nye kursledere, slik at folk kan ha et kurstilbud i nærheten av der de bor.
Større advarsler på pakken
Advarslene på røykepakkene skal også oppgraderes, både i størrelse og innhold. Fra første januar skal en tredjedel av forsiden på pakken være dekket av advarsler.
- Merking alene får ikke ned antallet røykere, men sammen med andre midler gir det resultater. Blant annet skal ordene mild og light fjernes. Det gir et inntrykk av at slike sigaretter er mindre farlige. Det er feil, sier Huseby.
Først om fem år vil vi se om kampen for å oppnå Høybråtens mål har lykkes.
- I fremtiden tror jeg vi vil se tilbake på den utbredte røykingen som noe rart, sier Huseby.
tylex;>
online book x;>