Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Hvordan å oppføre seg på jobb
Del artikkelen med venner og kolleger

En psykologs bok kan bidra til at det blir lettere å leve på arbeidsplassen. I alle fall så lenge man ikke sprer sine egne harske meninger på Facebook.

Psykolog – og forfatter – Jan Atle Andersen har utarbeidet boken ”Folkeskikk og uskikk på jobben”, som forteller gode råd for hvordan å være en god medarbeider. Boken tar for seg kommunikasjon på arbeidsplassen, og hvordan å unngå konfilkter.
 
Nettsiden adekvat.no lister opp en rekke arbeidsvettregler for hvordan å gjøre små endringer for å oppnå store endringer i eget arbeidsmiljø.
 
Først og fremst handler det om måten man henvender seg til sine medarbeidere på. ”Se på den du snakker med”: en regel er å snakke med medarbeidere, ikke om eller til. Så handler det også om å unngå å bruke såkalte diffuse ytre kilder. Som adekvat.no selv skriver, er det bedre å si til en medarbeider at «Ole, jeg opplever deg slik», enn «Ole, jeg vet at mange opplever deg slik».
 
Si din mening uten å prøve å overbevise andre og ta ansvar for deg selv og eget utbytte. Unngå også å stille spørsmål om spesifikke saker, hvis du har din egne sterke mening. «Hvorfor er du så mye i møter?» kan høres ut som det betyr: «Jeg synes du deltar for mye i møter.» Stiller du anklagende spørsmål, kan motparten få en følelse av å bli eksaminert, manipulert eller stilt skolerett.
 
Det handler også om hva nettopp du som arbeidstaker bør gjøre: fortell hva du trenger istedenfor å bebreide andre. Forklar heller at du som arbeidstaker trenger å høre mer ros, enn direkte å si at ”Du gir aldri ros”.
 
Facebook-sparkede tyr til anmeldelse
 
En ting å unngå, er definitivt det to arbeidstakere i Sverige har fått oppleve nylig. De fikk sparken som følge av det som klisjéaktig nok var en Facebook-affære.
 
Nå har de to anmeldt sin tidligere arbeidsgiver.
 
Det hele startet med at de to valgte å kommentere et Facebook-innlegg fra en kollega, hvor de forholdt seg kritiske til sin egen arbeidsgiver. Til tross for at innlegget var begrenset til kun å vises til venner og venners venner, nådde kommentarene helt til arbeidsgiveren – som i sin tur reagerte med å si opp de to på flekken.
 
En av dem siterte Yngwie Malmsteen og skrev ”unleash the f**king fury”, hvorpå den andre fulgte opp med å melde: ”as long as you shoot the f**kers and not the f**kees”. Det ble for mye for arbeidsgiveren, fordi flere personer i bedriften følte seg truet av innlegget.
 
Reprimandert og sparket
 
Ifølge fagforeningen Unionen måtte de forlate arbeidsplassen etter en samtale på om lag 15 minutter med administrerende direktør. De to tidligere arbeidstakerne valgte så å anmelde saken til politiet.
 
Men politiet kunne intet annet gjøre enn å henlegge etterforskningen, da de ikke kunne se at noe kriminelt hadde skjedd. Nå har i stedet fagforeningen Unionen stevnet bedriften for arbeidsdomstolen fordi de mener at arbeidstakerne har blitt oppsagt uten saklig grunn.
 

Legg til kommentar

30. mai, 2020
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?