Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Nett er best
Del artikkelen med venner og kolleger

Leser du denne saken på nett (noe du altså gjør), er du del av «majoriteten» av befolkningen.

For over halvparten av befolkningen leser avisen på nettet. For tolv år siden var historien en helt annen: da var det bare en av ti som leste aviser på nett. Elleve år senere tilsier Norsk mediebarometer 2012 at 49 prosent gjør det samme.

78 prosent leste papirutgavene av avisen i 2001, mens det i dag «bare» er 55 prosent.

Det blir også færre avisabonnenter, som igjen naturligvis vil si at færre leser papirutgaven.

Statistisk Sentralbyrås (SSB) mediebruksundersøkelser viser at det var en relativt ubemerket økning i andelen som leste nettavisen i 2012 kontra året før. Andelen steg fra 48 til 49 prosent. I fjor leste også hele 27 prosent både papir- og nettutgaven av avisen.

Alt i alt kan en lett stå inne for utsagnet om at avissalget går ned. I 1997 var andelen av avislesere oppe i 84 prosent, dette samtidig som nettavis-æraen såvidt hadde startet.

Mer nett

I det hele tatt bruker folk internett mye mer enn de gjorde «i gamle dager». Ingen økning å spore mellom 2011 og 2012, men generelt har det økt de siste årene. 80 prosent brukte nett i fjor og året før. Men det er selv omfanget av tid brukt som er i sterk økning, fra 86 minutter til 95 minutter året etter. Det er en historisk rekord, faktisk: aldri før har vi brukt så mye tid på internett.

Samtidig går det mot mindre TV-titting. De to årene mellom har det sunket fra 81 til 77 prosent som ser på TV en gjennomsnittsdag.

Det har dog vært økning i prosentvis radiolytting, fra 55 prosent i 2011 til 60 prosent i fjor. Hele 13 prosent av befolkningen hørte på DAB-radio i løpet av et gjennomsnittsdøgn.

Nett knuser CD

CDen står (dessverre) vitterlig for fall. I 2012 var det hele 67 prosent av de som hørte på lydavspillingssystemer en vanlig dag, som hørte på filer fra nett. Året før: 64 prosent. Og andelen som brukte den tradisjonsrike CD-spilleren, falt fra 47 prosent i 2011 til 36 prosent i 2012. Er du som forfatteren av denne artikkelen vokst opp med CD, kan du nok også kjenne deg igjen i at flere brukte CD før:

I 2003 trykte 93 prosent av befolkningen på «play» på CD-spilleren, skulle de høre på musikk.

[Les mer i artikkel om avislesing hos SSB]
[Les mer om mediebruksundersøkelsen i artikkel hos SSB]


Legg til kommentar

18. november, 2017
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?