Arbeidsskader rapporteres ikke
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
En undersøkelse gjort av Tidskrift for Den norske lægeforening, kommer det frem en høy underrapportering av arbeidsskader. Leger plikter å melde til Arbeidstilsynet ved skader som oppstår på arbeidsplassen. Allikevel viser undersøkelsen at kun 9 prosent ble varslet til Arbeidstilsynet. Dette er langt verre enn Arbeidstilsynets tidligere antagelser.
Undersøkelsen er basert på en sammenlikning av arbeidsskader behandlet ved Legevakten i Oslo og Ambulansetjenesten og skader registrert av Arbeidstilsynet. Av 1 153 skadetilfeller ble kun 150 rapportert til Arbeidstilsynet. Hvert enkelt skadetilfelle skal imidlertid rapporteres med en enkel RTV-blankett. Av 208 alvorlige skader, ble kun 19 (9%) varslet til Arbeidstilsynet.
Legers meldeplikt
Etter Arbeidsmiljøloven skal slle skader eller sykdommer som legen antar skyldes pasientes arbeidssituasjon skal meldes fra til Arbeidstilsynet. Dette plikter legen å gjøre, siden dette er Arbeidstilsynets eneste mulighet til å kunne målrette sitt forebyggende arbeid. Skjemaet omfatter opplysninger om pasient og arbeidsgiver, yrke, sykdommens art og bakgrunn for sykdommen. Det er opp til legen å avgjøre hvilke tilfeller som bør meldes.
Sykdommer som astma, senebetennelse og eksem og helseplager som hodepine og psykisk uro kan oppstå eller forverres i arbeidsmiljøet. Og, hvis et arbeidsmiljø kan skade en arbeidstaker er risikoen høy for at dette kan ramme flere kolleger.
Arbeidstilsynets statistikk
I 2002 ble det registrert 18 965 skader til Arbeidstilsynet. Arbeidstilsynet har selv regnet med en underrapportering på 50-75 prosent. Undersøkelsen gjort av Tidskriftet for Den norske lægeforening viser en underrapportering på 90 prosent. På grunn av erfaringer med forsinkelse i meldingene fra trygden, konkluderer undersøkelsen med en underrapportering på 75-80 prosent. Det vil si at kun 2 av 10 skadetilfeller blir rapportert til Arbeidstilsynet. Det egentlige antall skadetilfeller som oppstår på arbeidsplasser i Norge er da nærmere 100 000.
Rapportering av arbeidsrelaterte sykdommer er enda dårligere. Det er svært vanskelig for en lege å relatere lidelser som astma eller hodepine til arbeidsplassen.
Arbeidsgivers ansvar
Arbeidsgiver skal rapporter om ulykker som resulterer i død eller alvorlig skade til Arbeidstilsynet og politiet. På den måten kan Arbeidstilsynet avgjøre om arbeidsplassen må inspiseres, for å unngå flere tilfeller av skader. Tilsynet har sin egen definisjon på hva som er alvorlig skade, og hvert år undersøker Arbeidstilsynet vel 1 000 arbeidsplasser etter en slik melding.
Rapporteringsgraden av slike tilfeller fra arbeidsgiver er i likhet med legers meldeplikt dårlig. Tidligere har man ikke hatt noen statistikk over arbeidsgivers rapportering. Men, undersøkelsene konkluderer med at kun 9 prosent (19 av 208)av alvorlige skader blir meldt i fra om av arbeidsgiveren. I følge undersøkelsen gjort av Tidskriftet er det til og med påvist at ikke alle dødsulykker meldes.
8 av 10 arbeidstakere som ble rammet av en alvorlig skade samtykket med at Arbeidstilsynet kunne varsles om ulykken. Andelen pasienter som samtykket økte i grad med alvorligheten av skaden.
Konklusjon
Studien konkluderer med at Arbeidstilsynets nåværende system for rapportering er for dårlig.
(15.8 2003)
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
|
|