Ni av ti callcenter ansatte har helseplager
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
En landsomfattende undersøkelse i Sverige av arbeids- og helseforhold blant ansatte ved callsenter, viser at ni av ti ansatte har helseplager. Smerte i nakke og skulder samt hodeverk og øyeproblemer er vanligst.
Forskerne bak studien peker ikke bare på problemene. De gir også råd og retningslinjer til bransjen. For at callsenterbransjen skal kunne videreutvikles må nemlig forholdene legges til rette slik at de ansatte kan jobbe i bransjen over lengre tid.
Hardt arbeid
Arbeidet på callsenter gir lite frihet både fysisk og psykisk. Det er kundetrafikken som styrer. Mange rapporterer om mental belasting mer en halve arbeidstiden. Men tre av fire ønsker å fortsette i bransjen. Godt kameratskap, kundekontakt og mulighet til fleksible arbeidstider trekkes frem som fordeler ved arbeidet, skriver Arbetslivsinstitutet på sine nettsider.
- Det viktigste med rapporten er ikke problemene vi peker på, men at vi presenterer gode råd og retningslinjer for bransjen. Det er viktig for å gi callcenterbransjen skal kunne videreutvikles og gi langsiktige arbeidsplasser, sier Allan Tommingas forskningslege på Arbetslivsinstitutet og prosjektleder for callcenter studien.
Omfattende undersøkelse
Observasjoner, målinger, helsekontroll og intervjuer er gjort på 28 arbeidsplasser som representerer 16 bedrifter med ca 1200 operatører. Gjennomsnittsalderen for de medvirkende er 34 år og tre av fire er kvinner. En operatør på et callcenter prater med kunder i gjennomsnitt 5,3 timer hver arbeidsdag og en gjennomsnittlig samtale varer i 4 minutter og 23 sekunder viser undersøkelsen.
Studien er et samarbeid mellom Arbetslivsinstitutet, Yrkes- och miljömedicinska kliniken ved Sundsvalls sjukhus og Institutet för Psykosocial Medicin ved Karolinska institutet.
Les mer på www.arbetslivsintitutet.se
(20.10 2003)
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
|
|