Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Elektronisk meldekort også for dem på attføring
Del artikkelen med venner og kolleger

Aetat utvider i disse dager det elektroniske systemet med meldekort til også å gjelde for arbeidsledige på attføring.  Mottakere av dagpenger har kunnet bruke dette siden september 2001, og utvidelsen er et ledd i Aetat sin satsning på å gjøre melderutinene enklere.

Tidligere måtte arbeidssøkere på attføring sende inn meldekort hver 14. dag.  Ved å gi også denne gruppen muligheten til å benytte seg av internett til dette, ønsker Aetat å gjøre melderutinene for arbeidssøkeren enklere og bedre.

            Innføringen av elektronisk meldekort for arbeidssøkere som deltar på yrkesrettet attføring er et nytt tilbud som vi håper mange vil benytte seg av. Aetat arbeider med å utvikle stadig flere nettbaserte selvbetjeningsløsninger, der målet er å bedre tilbudet til alle våre brukere, sier arbeidsdirektør Inger-Johanne Stokke i en pressemelding.

Mange fordeler
Aetat skriver i sin pressemelding at denne endringen gir mange fordeler:

·         Meldekortet er enklere å fylle ut. Brukeren får veiledning underveis, og beskjed dersom kortet blir utfylt feil eller mangelfullt.
·         Pengene blir utbetalt raskere.
·         Brukeren har flere dager på seg til å sende inn meldekortet.
·         Brukeren mottar kvittering på at Aetat har mottatt meldekortet.
·         Brukeren slipper å betale porto.
·         Brukeren har mulighet til å sjekke opplysningene på de siste seks sendte meldekortene.

Aetat har positive erfaringer med det elektroniske meldesystem, og håper at Aetat at 40 prosent vil bruke internett.  Totalt har vel 190 000 muligheten til å bruke internett til levering av meldekort, men det vil fremdeles være mulig å sende meldekortet inn pr. brev. 

Hvordan bli bruker?
For å få tildelt brukernavn og passord, som er nødvendig for å kunne begynne å bruke elektronisk meldekort, må man ta kontakt med det lokale Aetat-kontoret.  Det er også mulighet for dem som ikke har tilgang til pc og internett hjemme, og bruke datamaskiner hos Aetat, på biblioteket eller andre offentlige kontor.

Aetats brukerstøtte svarer på spørsmål om elektronisk meldekort. Brukerstøtten er tilgjengelig på telefon 800 33 166 fra mandag til fredag mellom klokken 0800 og 1800. Du kan også sende epost til aetat.ass@aetat.no.

[Les pressemelding]
(28.10 2003)


Legg til kommentar

04. mai, 2024
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
Opprett bruker
Glemt passord?