Nordmenn drikker mest på jobben
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
Nordmenn drikker desidert mest alkohol i forbindelse med jobben. - I randsonene rundt arbeidsplassen er det fuktigere enn noensinne, mener forsker Sverre Nesvåg.
Etter-jobben-pils med kolleger, reiser, konferanser og sosiale sammenkomster på jobben – unge møter i dag et arbeidsliv som ikke krever at de reduserer alkoholforbruket sitt, heller tvert imot.
Drikker mer på jobben enn privat
- Vi lever en stadig større del av livet vårt i grenselandet mellom jobb og fritid, og i dette grenselandet er det blitt større anledning for å drikke alkohol. Jevnt over er antall alkoholenheter du drikker i jobbsituasjoner betydelig høyere enn du gjør i private situasjoner, konstaterer seniorforsker Sverre Nesvåg ved Rogalandsforskning til Dagsavisen.
Flere undersøkelser Rogalandsforskning har gjort i private bedrifter de siste årene, viser at antall sammenhenger i arbeidslivet hvor alkohol hører med øker. Samtidig tar en større andel ansatte del i disse.
Ikke bare gutta
- Det er ikke tvil om at dette vil ha store konsekvenser. Arbeidslivet blir en arena for alkoholnormalisering i samfunnet, mener Nesvåg.
Og alkoholsalget viser tydelig hvilken retning utviklingen går i: De siste ti årene har nordmenns årlige alkoholforbruk økt med 1,4 liter ren alkohol per innbygger over 15 år. I fjor kjøpte hver av oss 5,9 liter ren alkohol.
Mens familie og arbeid tidligere førte til en markant nedgang i alkoholforbruket etter fylte 25 år, synes dette ikke lenger å være tilfelle. Forskjeller mellom kjønn og ulike aldersgrupper i forhold til alkoholforbruk, endrer seg i skjæringspunktet mellom jobb og privatliv.
Ifølge Nesvåg drikker arbeidstakere over 50 år mer i jobbsammenheng enn de under 30 år. Og kvinner drikker nesten like mye som menn.
- Vår hypotese er at kvinner kompenserer et høyt jobbrelatert forbruk med relativt lavt privat forbruk, sier Nesvåg.
Drikker mest
Arbeidstakere som reiser mye i forbindelse med jobben, samt de som har ustrukturert arbeidstid, drikker mest i forbindelse med jobben. Og det er i bransjer som media, reklame og IT, i tillegg til i finans- og eiendomsbransjen, det drikkes mest.
Men Nesvåg understreker at holdninger til alkohol i den enkelte bedrift er vel så avgjørende som bransje.
- I mange bedrifter er det lite sosialt liv utenom jobben, andre steder er det grupper av ansatte som er i samme livssituasjon, som er mest sosiale. Noen steder synes det nesten å være et krav at man skal delta og drikke, og at det nesten tenkes som en del av jobben, sier han.
Kilde: Rogalandsforskning og Dagsavisen
(29.10 2003)
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
|
|