Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Hjelpetelefon for arbeidslivet
Del artikkelen med venner og kolleger

HjelpetelefonenSykefraværet øker og den største økningen kommer som et restultat av psykososiale problemer.  Et to år langt samarbeidsprosjekt mellom Mental Helse og Arbeidstilsynet resulterte i hjelpetelefonen som har vært i drift siden 2. april i år.  Prosjektets hovedmål er i tråd med det inkluderende arbeidslivet: nedgang i sykefraværet og hindre utstøting fra arbeidsplassen.

-           Mental Helse har hatt en hjelpetelefon i 10 år.  Denne telefonen hjelper mennesker i alle vanskelig situasjoner.  Alt fra skilsmisse til selvmordsproblmer.  De siste årene opplevde man en sterk økning i antall henvendelser vedrørende arbeidslivet, og behovet for en egen arbeidslivs telefon meldte seg, opplyser prosjektleder Bente Tangen til absentia.no

Bente Tangen har lang erfaring med personalsaker og arbeidsrettslige saker som tillitsvalgt, nestleder og leder i Norsk Lærerlag i Telemark.  Hun er utdannet pedagog, men har mye tillegsutdanning, blant annet personalutvikling og ledelse. 

Stor pågang
-            Responsen på telefonen har vært stor.  Hittils har jeg registrert over 300 samtaler, noe som gir et snitt på 5 samtaler hver dag.  Når en samtale tar mellom 30 minutter og 1 time, brukes det meste av tiden til å sitte i telefonen, sier Tangen.

Tjenesten har telefontid 3 dager i uken.  De dagene Bente Tangen ikke er der, har hun en stedfortreder i May-Britt Brekke fra Arbeidstilsynet som har vært med i prosjektet fra starten av. 

-           Det er viktig å ha tid til de som ringer inn.  Mange har opplevd å bli oversett i bedriften, selv om de har kontaktet tillitsvalgt og fagforening.  Derfor bruker jeg lang tid på hver telefon.  Diskuterer og kommer med råd sammen med innringeren.  Mange ringer tilbake og forteller hvordan det har gått, og tilbakemeldinger er veldig viktig, forklarer Tangen.

Arbeidsgiver, bry deg!
I et debattinnlegg i Aftenposten skrev Tangen om de foreløpige erfaringene med hjelpetelefonen.  Inntrykket så langt er at arbeidsgivere hadde vært godt tjent med å bruke litt mer tid på hver enkelt arbeidstaker.  Opplever man et problem på arbeidsplassen, bør dette bli snakket om umiddelbart og ikke la det ligge til medarbeidersamtalen til våren.  Trivsel er viktig for å ha et skapende miljø på jobben. 

-           Alt for få av de som ringer er arbeidsgivere.  Jeg tror det er et stort behov for ledere å ringe til en slik telefon, der de kan være anonyme og allikevel få gode råd og svar.  Spesielt i små bedrifter der sjefen er i daglig kontakt med sine ansatte kan det være vanskelig å ta opp problemer.  I tillegg er det mange lover og forskrifter som en arbeidsgiver må forholde seg til, men som det kan være vanskelig å ha oversikt over, sier Tangen.

5 dager
Mens Mental Helse sin (13.9 2002)


Legg til kommentar

25. april, 2024
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
Opprett bruker
Glemt passord?