Videre drift av Arbeidslivstelefonen?
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
Hjelpetelefonen for Arbeidslivet fikk avslag på sin søknad om videre drift av Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Nå kan det imidlertid se ut som at hjelpetelefonen vil kunne drive videre, ettersom departementet vil se på saken en gang til.
Linjen er åpen:
tirsdag 09 - 15 onsdag 13 - 19 torsdag 09 – 15 |
I følge prosjektleder Bente Tangen i Mental Helse, vil det ikke være mulig å drive telefonen videre mer enn første halvår uten pengestøtten som det er søkt om. Telefonen gir arbeidstakere mulighet til å diskutere vanskelige situasjoner på jobben med en kompetanserik person. Søknaden er på 255 000 kroner.
Kamp mot mobbing
Statsminister Kjell Mange Bondevik sa i sin nyttårstale at man ville øke fokus på arbeid med mobbing i arbeidslivet. Dette vil innebære mer ressurser, og Tangen mener at hjelpetelefonen kan bidra i dette arbeidet med den erfaringen som er blitt bygget opp.
- Telefon for arbeidslivet har erfaring med å ta tak i denne problemstillingen, og har mange gode råd å gi til statsministeren, sier Bente Tangen i en artikkel på Mental Helse sine nettsider.
Landsforeningen mot Mobbing på arbeidsplassen har i sine undersøkelser vist at over 200 000 mobbes på arbeidsplassen, og at over halvparten av disse mobbes daglig.
- Om lag 200 000 voksne blir utsatt for mobbing på jobben, halvparten av dem daglig. Beregninger som både LO og Landsforeningen mot mobbing i arbeidslivet har gjort antyder dette. Arbeidstilsynet mener at selvmord med bakgrunn i mobbing forekommer hyppigere enn dødsulykker på norske arbeidsplasser. Vi snakker kanskje om 100 slike ulykkelige hendelser i året, sa statsministeren i sin nyttårstale.
Telefon for Arbeidslivet
Prosjektet evalueres av ECON, og denne evalueringen skal være fullført i juni 2004. Men, uten penger til videre drift fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet vil konklusjonen være gitt på forhånd.
Bente Tangen har i sine nyhetsbrev argumentert for videre drift av denne tjenesten. Hun begrunner dette med en jevn økning i antall innringere, og med en stor andel som ringer tilbake. De som ringer tilbake forteller ofte om hvordan det har gått i møte med arbeidsgiver, tillitsvalgt, trygdekontor eller andre.
- Det er med bakgrunn i disse samtalene vi mener å vite at vi har lykkes med å få sykmeldte arbeidstakere raskere tilbake i jobb eller over på yrkesrettet attføring – og ikke over på uføretrygd, sier Tangen.<
(7.1 2004)
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
|
|