Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Videre drift av Arbeidslivstelefonen?
Del artikkelen med venner og kolleger

Hjelpetelefonen for Arbeidslivet fikk avslag på sin søknad om videre drift av Arbeids- og administrasjonsdepartementet.  Nå kan det imidlertid se ut som at hjelpetelefonen vil kunne drive videre, ettersom departementet vil se på saken en gang til.

Linjen er åpen:

tirsdag 09 - 15
onsdag 13 - 19
torsdag 09 – 15

I følge prosjektleder Bente Tangen i Mental Helse, vil det ikke være mulig å drive telefonen videre mer enn første halvår uten pengestøtten som det er søkt om.  Telefonen gir arbeidstakere mulighet til å diskutere vanskelige situasjoner på jobben med en kompetanserik person.  Søknaden er på 255 000 kroner.

Kamp mot mobbing
Statsminister Kjell Mange Bondevik sa i sin nyttårstale at man ville øke fokus på arbeid med mobbing i arbeidslivet.  Dette vil innebære mer ressurser, og Tangen mener at hjelpetelefonen kan bidra i dette arbeidet med den erfaringen som er blitt bygget opp. 
-           Telefon for arbeidslivet har erfaring med å ta tak i denne problemstillingen, og har mange gode råd å gi til statsministeren, sier Bente Tangen i en artikkel på Mental Helse sine nettsider.

Landsforeningen mot Mobbing på arbeidsplassen har i sine undersøkelser vist at over 200 000 mobbes på arbeidsplassen, og at over halvparten av disse mobbes daglig. 
-           Om lag 200 000 voksne blir utsatt for mobbing på jobben, halvparten av dem daglig. Beregninger som både LO og Landsforeningen mot mobbing i arbeidslivet har gjort antyder dette. Arbeidstilsynet mener at selvmord med bakgrunn i mobbing forekommer hyppigere enn dødsulykker på norske arbeidsplasser. Vi snakker kanskje om 100 slike ulykkelige hendelser i året, sa statsministeren i sin nyttårstale.

Telefon for Arbeidslivet
Prosjektet evalueres av ECON, og denne evalueringen skal være fullført i juni 2004.  Men, uten penger til videre drift fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet vil konklusjonen være gitt på forhånd. 

Bente Tangen har i sine nyhetsbrev argumentert for videre drift av denne tjenesten.  Hun begrunner dette med en jevn økning i antall innringere, og med en stor andel som ringer tilbake.  De som ringer tilbake forteller ofte om hvordan det har gått i møte med arbeidsgiver, tillitsvalgt, trygdekontor eller andre.
-           Det er med bakgrunn i disse samtalene vi mener å vite at vi har lykkes med å få sykmeldte arbeidstakere raskere tilbake i jobb eller over på yrkesrettet attføring – og ikke over på uføretrygd, sier Tangen.<


Legg til kommentar

03. mai, 2024
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
Opprett bruker
Glemt passord?