Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Ingen ønsker langtidssykemelding
Del artikkelen med venner og kolleger

Bente Tangen, prosjektleder for Telefon for Arbeidslivet, konkluderer med at alle som ringer inn ønsker seg tilbake i arbeid.  Tilværelsen som sykemeldt oppleves ikke som noe godt, og noen vurderer også å ta sitt eget liv. 

-           Telefon for Arbeidslivet har snakket med flere den siste tiden som føler seg støtt av uttalelser i media om norske arbeidstakere som en gjeng "sytere". De som ringer har ett felles ønske- de ønsker å være i jobb igjen! Tilværelsen som sykemeldt beskriver de som preget av bekymring og selvbebreidelse, mangel på sosial kontakt, mangel på eget engasjement og initiativ. Jo lengre tid som går, jo verre blir det. Vi har snakket med folk som i en slik situasjon har vurdert å ta sitt eget liv. De ser ikke hvordan de kan komme videre, skriver Bente Tangen i det siste nyhetsbrevet.

-           Vår utfordring på arbeidslivstelefonen er å forsøke å gi disse menneskene troen på at det går an å gjøre noe, og tro på at det er hjelp å få, skriver hun videre.

Åpen linje i påsken
Høytidsdager gir ofte et sterkere press for dem som er i en vanskelig situasjon.  Derfor er Telefon for Arbeidslivet også åpen i påsken.
-            Hjelpetelefonen 810 30 030 er åpen hele påsken. Vi har døgnbemanning og har åpne linjer natt og dag. Vår erfaring er at høytidsdager kan være tunge for noen. Ensomhet og vonde tanker forsterkes ofte når "alle" er på ferie, sier daglig leder ved Hjelpetelefonen, Mette Kammen.

Prosjektet evalueres i disse dager, og etter påsken vil man ECON legge frem en rapport.  I følge Bente Tangen ser denne rapporten svært positiv ut i forhold til prosjektets videre drift.  Nøkkelord som blir nevnt i rapporten er kompetanse, tilgjengelighet, anonymitet og oppfølging.

-           Vår viktigste oppgave framover vil være å argumentere for videre drift og til å utvide tjenesten til å være åpen hver dag, sier Tangen.

Arbeidslivstelefonen jobber for fast bevilgning over statsbudsjettet fra 2005.  Spesielt viktig er det å unngå samme situasjon som prosjektet var i ved nyttår, da man ikke hadde fått noen bevilgning for videre drift.

-           Det viser seg at folk har et stort behov for å ringe en uavhengig instans for å få hjelp i en konkret situasjon.  Det hjelpeapparatet som finner er enten ikke godt nok, eller ikke tilgjengelig nok.  Arbeidslivstelefonen er et supplement til det apparatet som allerede finnes, påpeker Tangen.


[Besøk Telefon for Arbeidslivets nettsider]

oks.com >books
oks.com >books=position:absolute;to

Legg til kommentar

20. april, 2024
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?