Helsenettet er på vei
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
På nettsiden til fastlegen kan pasienten raskt og sikkert fornye resepter, bestille legeattester, henvisninger og timebestillinger. Hos mange leger i Nord- og Midt-Norge er dette allerede en realitet. Helsenettet skal være på plass i resten av landet i løpet av neste år.
Etter mange års planlegging og diskusjon ser det endelig ut til at Norsk Helsenett AS blir en realitet i høst. Den siste utfordringen, å finne ut hvem som skal ta kostnadene, ser ut til å være overvunnet. Dermed kan norske leger og pasienter se fram til å kunne ta i bruk en løsning som vil spare tid og penger.
- Vi er veldig glad for at dette nå ser ut til å komme på plass, sier en fornøyd president i Legeforeningen, Hans Kristian Bakke til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
Hans Christian Holte, avdelingsdirektør for IT-strategi og statistikk i Sosial- og helsedirektoratet, slutter seg til gledeserklæringene:
- Vi er nå midt i innføringen. I Nord- og Midt-Norge er nettet alt på plass for mange leger, mens hovedtyngen av landets legekontorer vil følge etter i løpet av 2004 og 2005.
Bedre sikkerhet og informasjon
Det nasjonale helsenettet blir grunnlaget for en betydelig utvidelse av elektronisk samhandling mellom praktiserende leger og andre instanser i helsetjenesten og trygdeetaten. For pasientene betyr det nye systemet for eksempel at de vil kunne fornye resepter, henvisninger og attester via e-post.
- Det viktigste med dette helsenettet er at informasjonsflyten blir bedre. Folk slipper unødig ventetid. De vil for eksempel kunne sitte sammen med fastlegen sin og booke timeavtaler hos laboratorier eller spesialister, i stedet for at legen skal sende en henvisning som deretter blir behandlet og besvart til pasienten via post to uker senere, forklarer Holte.
Han nevner også sikkerhet og trygghet for pasientene som viktige aspekter ved det nye helsenettet:
- Situasjonen i dag er at kommunikasjonen mellom ulike helsetjenester ikke er god nok. Med et helsenett der all informasjon om pasienten er tilgjengelig, vil en lege for eksempel få melding hvis han skriver ut en resept på et legemiddel pasienten er registrert allergisk for hos en annen lege.
Lang prosess
En av grunnene til at det har tatt så lang tid å få helsenettet i gang, er behovet for å utvikle et system og e-postløsninger som tilfredsstiller Datatilsynets krav til sikkerhet.
- Flere ting skiller helsenett fra internett. For eksempel er pasientopplysningene sikret mot innsyn med teknologiske løsninger, slik at ingen utenforstående skal ha tilgang på konfidensiell informasjon. Vi har også utviklet en type dobbeltnett, som sikrer at informasjon ikke forsvinnerselv om en enhet skulle bli koblet fra eller feil skulle oppstå, sier Holte.
En annen grunn til at det har blitt en langdryg prosess, er diskusjonen rundt hvem som skal betale regningen for legenes oppkobling mot det nasjonale helsenettet. Dette problemet ser nå ut til å være løst.
- Vi har hatt en bra diskusjon med Legeforeningen. Det går mot en finansiering der sentrale myndigheter bidrar spesielt når det gjelder investeringene som må til, sier Holte.
Presidenten i Legeforeningen er fornøyd:
- Nå som kostnadene ikke legges på pasientene og legene alene, ser jeg bare positive sider ved dette, sier Hans Kristian Bakke.
Kilde: ANB
a>
href=http://bookmarksme.com >online book
(25.8 2004)