Mer selvbetjening
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
Aetat ser ut til å ha suksess med sin nye selvbetjeningsordning der arbeidsledige selv kan registrere seg som arbeidssøkere via internett.
I august registrerte 27 prosent av alle nye arbeidssøkere seg på internett. Siden ordningen startet i mai, har flere enn 19 000 registrert seg. Arbeidsgiverne har selv registrert flere enn 34 000 stillinger siden mai i år.
I løpet av sommeren har Aetat koblet sammen etatens interne saksbehandlingssystem med nettstedet www.aetat.no og skapt en selvbetjeningsløsning som er den første i sitt slag i Europa.
- Aetats selvbetjeningstjenester vil bidra til at flere kommer raskere ut i jobb. Tjenestene gir et mer åpent og gjennomsiktig arbeidsmarked, sier arbeidsdirektør Inger-Johanne Stokke.
Mer tilgjengelig arbeidskraft
Arbeidskraften er blitt mer tilgjengelig og arbeidsgiverne får raskere tak i arbeidskraft. Koblingen mellom saksbehandlingssystemet og Aetat har økt antall tilgjengelige CVer med over 100.000. En arbeidsgiver som registrerer seg, har nå optimale muligheter til å finne arbeidskraft blant over 150.000 registrerte arbeidssøkere og personer som vurderer et jobbskifte.
- Selvbetjeningen er et godt eksempel på at teknologien gjør hverdagen enklere for folk. Dette er et stort og viktig skritt for Aetats brukere sa moderniseringsminister Morten Meyer.
Mer tid til den enkelte
Når brukerne registrerer seg uavhengig av Aetat-kontorenes åpningstider, sparer etaten tid på administrasjon.
- Den frigjorte tiden skal brukes til dem som trenger særskilt oppfølging og veiledning, understreket arbeids- og sosialminister Dagfinn Høybråten.
Selvbetjeningen er åpen mellom kl. 07 om morgenen og 23 om kvelden.
(15.9 2004)
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
|
|