2005 – designår
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
Godt design er et konkurransefortrinn, og næringsminister Børge Brende ønsker at norske bedrifter skal bli bedre på design. Brende mener design kan forsvare et høyt kostnadsnivå, og får støtte fra NHO.
- Vi ser at bedrifter som satser på design har bedre inntjening, sier næringsministeren. Undersøkelser viser at design gir økt omsetning. I Danmark viser statistikken at bedrifter som bruker design har en dobbel så høy eksportandel og dobbel så raskt utvikling i antall arbeidsplasser enn bedriftene som ikke satser på design, sier næringsminister Børge Brende.
Godt design vil kunne forsvare det høye kostnadsnivået vi har i Norge, mener Brende.
- Et godt og funksjonelt design kan forsvare høyere priser som igjen kan forsvare det kostnadsnivået vi har i Norge, sier han.
NHO ser på designåret som en god mulighet for bedrifter i Norge til å komme i forkant av utenlandske konkurrenter.
- Design får stadig økende betydning som salgsfremmende faktor overfor kresne kunder. I våre konkurrentland satses det intenst på design. Derfor er det viktig at Norge henger med og helst er i forkant når det gjelder design, sier Finn Langeland, informasjonsdirektør i NHO.
Design Underveis
Fra 5. oktober settes en nasjonal kampanje i gang. Frem til 9. desember skal Design Underveis reise Norge rundt, og fortelle norske bedriftsledere hvorfor de bør satse på design.
- Design er et viktig forretningsverktøy som kan bidra til å øke innovasjonsevnen og lønnsomheten for bedriften. Design underveis skal vise at design er viktig, relevant og tilgjengelig for alle virksomheter, uansett marked, målgruppe og konkurransesituasjon, heter det på nettsidene til Design Underveis.
Rådgivere fra Norsk Designråd og Innovasjon Norge vil holde seminarer i hele Norge. En mobil utstilling vil også følge seminarene, og denne vil besøke bedrifter, næringsparker, kommunesentre, torg og bysentre.
Bang & Olufsen
Næringsminister Brende trekker frem Bang & Olufsen i Danmark som det beste eksemplet på hva design kan oppnå. Med et designår i Norge, håper han å kunne skape en liknende kilde til inspirasjon i Norge.
- Vi ser nemlig at bedrifter som satser på design har bedre inntjening. Undersøkelser viser at design gir økt omsetning, sier Brende.
Reaksjonen på Brende sitt engasjement for design og erklæringen av Designåret 2005 er positive fra alle hold. Administrerende direktør i Norsk Designråd, Jan R. Stavik mener et Norge har mange gode nok designere, og at et slikt år vil kunne gi mange av disse muligheten til å markere seg.
- Dette er meget gledelig, og jeg er sikker på at dette vil gi mange nye arbeidsplasser i Norge, sierStavik.
(28.9 2004)