Flere på firmatur til Syden
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
Stadig flere norske bedrifter velger bort norske høyfjellshotell til fordel for firmaturer til varmere breddegrader. Mest populært er Gran Canaria og Kypros.
En av reiseoperatørene økte sin omsetning på kurs- og konferansereiser med 15 prosent i fjor, og økningen ser ut til å fortsette også i år. Rene belønningsturer utgjør en viktig del av veksten.
Også kurs- og konferansemarkedet i Norge er inne i en positiv utvikling, men her er veksten mer beskjeden. Hittil i år har aktiviteten på norske kurs- og konferansehoteller økt med fire prosent, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB).
«Solfradrag»
I 2001 kom det nye skatteregler som gir norske arbeidsgivere muligheten til å trekke fra utgifter på kurs og konferanser som legges til utlandet. Derfor er ikke bransjedirektør Rolf Forsdahl i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH) overrasket over økningen.
- Skattereglene, sammen med svært konkurransedyktige priser på utenlandsarrangementer, fører helt naturlig til at en del av aktivitetene blir lagt utenlands, forteller han i en pressemelding.
Forsdahl mener dessuten at deler av næringslivet har gjenoppdaget verdien som ligger i teambygging, nettverksbygging og premiering, i en arbeidshverdag preget av et stadig tøffere og mer kynisk resultatjag.
- Det blir enda mer nødvendig å kunne se menneskene bak funksjonene, gi impulser, gode opplevelser og «takk for innsatsen». Da får man mer motiverte og innsatsvillige medarbeidere, sier han.
10 på topp - Kurs og konferanse:
1. Gran Canaria
2. Kypros
3. Lanzarote
4. Rhodos
5. Østerrike
6. Frankrike
7. Portugal
8. Mallorca
9. Samos
10. Tenerife
(Kilde: Star Tour)
(24.11 2004)
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
|
|