Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Ta en kvalitetspause – på jobben
Del artikkelen med venner og kolleger

7 av 10 opplever tretthet som en plage i følge en undersøkelse gjort av Psykologisk Institutt ved NTNU, og for mer enn halvparten fulgte plager som hodepine og smerte i nakke og skuldre.  Stadig flere bedrifter bruker massasjestoler som en forebyggende hjelp på arbeidsplassen.

Plager
Undersøkelse gjort av Psykologisk Institutt ved NTNU avslørte at 69 % av de spurte arbeidstakere hadde opplevd tretthet som en plage i løpet av de siste tretti døgn.  Mer enn halvparten svarte at de var plaget med hodepine, smerter i nakke og skuldre og følte seg anspent og urolig. Disse resultatene gir grunn til bekymring når de skapes på arbeidsplassen og arbeidstakeren tar plagene med seg hjem. Da er det ingen tvil om plagene går ut over kvalitetstiden med familien.

Kvalitetspausen
Absentia tok kontakt med ledende leverandører av ”kvalitetspause” BWELL (det ligger i navnet) for å høre mer om konseptet deres for kvalitetspause.

BWELLKathrine Darell Løkken er daglig leder og forteller at stadig flere bedrifter ser effekten av å la sine ansatte få anledning til å ta seg inn igjen i arbeidstiden.  Med et kvarter i en massasjestol kan arbeidstakere ta pause fra en monoton arbeidsstilling eller stress. Derved kan lidelser som hodepine, ryggsmerter eller konsentrasjonsvansker få hjelp uten kanskje å måtte gå fra jobben. Hun støtter seg til fysioterapeut Åse Schiefloe som hevder at stress og belastningsskader i dag er hovedårsaken til utbrenthet og fravær fra jobben, spesielt i jobber med statisk arbeidsstilling, intensiv og ensidig jobbing ved for eksempel PC.

-           Det handler om å gi litt og få mye tilbake, fortsetter Kathrine. Et tegn på at bedriften bryr seg.
-           Vi vet at det virker og prøver å overbevise ledelsen rundt om landets bedrifter om å investere i trivsel og velvære for de ansatte og derved få mangedobbelt igjen. Jeg vet at det er sammenheng mellom trivsel og yteevne, sier hun.

Ved forsikringsselskapet If har man gått til anskaffelse av massasjestolen og skadesjef Arild Lund mener den hjelper de ansatte å lykkes.
- Som leder er det min jobb å se til at de ansatte lykkes i arbeidet sitt. Det er sjelden man lykkes hvis man ikke trives, påpeker han.

Mange referanser
Flere bedrifter har investert i en massasjestol, og gir de ansatte muligheten til en liten pause i arbeidsdagen.  Bak en skillevegg på Flytoget kan de ansatte i fred og ro få en 15 minutters massasjepause og oppnå kvalitetspause med ”floatingmusikk”. I dag er kvalitetspause blitt et begrep og et viktig innslag i arbeidsdagen til de ansatte om bord i Flytoget. Trine Graff Moen, som er administrasjonskoordinator sier at massasjestolen er et av flere tiltak for å hindre skader og sykefravær hos de ansatte. De vet derved at de blir tatt vare på og opplever det nært i hverdagen.

Ved NILU, Norsk institutt for luftforskning på Kjeller bestemte de seg for å låne en massasjestol fra BWELL. Hundre personer testet massasjestolen i låneperioden og den ble vurdert av en fysioterapeut. Siden da har de slitt ut en sittepute og girkassen. Stolen har gått i ett siden da sier ledelsen ved NILU og de er kjempefornøyd med resultatet.

(18.2 2005)


Legg til kommentar

24. april, 2024
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
Opprett bruker
Glemt passord?