Snart slutt på jobbsurfing
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
Arbeidsgivere er lei av at det surfes og spilles nettspill i arbeidstiden. Nå kan det komme forbud mot dette i arbeidskontrakten din.
Det er IKT-Norge, interesseorganisasjonen for bedrifter i IKT-bransjen, som er i ferd med å utarbeide en slik kontrakt. Meningen er at alle statlige og private bedrifter skal kunne innarbeide dette forslaget i sine egne arbeidskontrakter.
Kan få sparken
I forslaget heter det blant annet at alt du har lagret på jobbens datamaskiner, inkludert epost og bilder, er å anse som bedriftens eiendom. Alle ansatte plikter å sette seg inn i arbeidsstedets IT-regler, og brudd kan medføre sparken.
- Vi blir kontaktet av mange bedrifter som lurer på hva som er vanlige regler for bruk av jobbens PC til private gjøremål, sier IKT-Norges generalsekretær, Per Morten Hoff, til Aftenpostens nettutgave.
- Dette er ting som ofte tar veldig mye kapasitet og belaster nettverket, sier han.
I kontrakten legges det ned forbud mot å bruke samtalegrupper, nyhetsgrupper, chatting og andre interaktive programmer på Internett uten godkjennelse fra IT-ansvarlig. Det forbys også å søke eller surfe på sider med straffbart innhold, og som har "tjenester som kan lede til straffeforfølgelse for tilbyder eller sider med noen form for pornografisk innhold".
Det foreslås at sikkerhetsnivået i nettleseren minimum blir satt til middels nivå.
I kontraktsforlaget heter det blant annet også:
-
Utarbeidelse, behandling og lagring av privat informasjon skal begrensen. Privat bruk skal ikke belaste båndbredde, lagringsplass og prosessortid unødvendig.
-
Innsamling og systematisering av data som ikke inngår som en del av brukerens naturlige arbeidsområde er ikke tillatt.
-
Alle data lagret i systemet, herunder dokumenter og epost, anses i utgangspunktet som firmaets eiendom.
I kontraktsforslaget fra IKT-Norge foreslås det at bedriftene krever at all privat korrespondanse foregår på andre epostkontoer enn jobbens, for eksempel en Hotmail-adresse.
I kontrakten heter det også: "Brudd på disse reglene kan medføre konsekvenser, og i alvorlige tilfeller oppsigelse eller avskjed. Grove brudd vil normalt bli politianmeldt og påtalt. Den ansatte skal gjøre seg kjent med og følge de til enhver tid gjeldende regler for bedriftens IT-ressurser. Brudd på disse reglene fra innleid personell vil kunne medføre at oppdraget/ene faller bort.
(4.5 2005)
Reidar
| Tror det er veldig lurt med gode og konkrete kontrakter som forteller hvor grensene går. Mange tøyer disse, og flere ender opp med rettsaker. Det beste er et godt regelverk som forteller arbeidstakeren hva som kan gjøres, og hvilke konsekvenser brudd på reglene får.
Forslaget om at alt som ligger lagret på jobbens pc-er er bedriftens eiendom syns jeg er en smart start! |
Rolf
| Vi bruker nettiquette på arbeidsplassen, og denne gås gjennom og undertegnes ved alle ansettelser. Den sikrer at alle er klar over hvilke farer som finnes på internett, og gjør forståelsen for visse spilleregler bedre. Fungerer veldig bra, og anbefales! |
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
|
|