Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Arbeidslivstelefonen, ikke bare en telefontjeneste!

Arbeidslivstelefonen

Åpningstider på telefonen

Del artikkelen med venner og kolleger

Arbeidslivstelefonen er en landsdekkende telefontjeneste, som gir hjelp og råd for problemer av ulike art som en måtte ha på arbeidsplassen. Men i tillegg til å svare på telefonhenvendelser jobber vi også utad i form av konferanser og messer, og vi holder foredrag i ulike sammenhenger. Noe av budskapet vi formidler er at det alltid vil være lettere å forebygge enn å behandle, også når det gjelder arbeidsmiljøet.

I dagens arbeidsliv eksponeres vi for mange helseskadelige ting. Støv, støy, stråling, løsemidler, sveiserøyk, dårlig ergonomi, vibrasjoner osv. Alle disse tingene kan vi måle og sette grenser for, med administrative normer. Det er også utarbeidet forskrifter og veiledninger som gjør at vi kan identifisere farene og iverksette tiltak. Konflikter faller utenfor dette, da det er vanskelig å måle. I aml § 2-1 sies det at ”Arbeidsgiver skal sørge for at bestemmelsene gitt i og i medhold av denne lov blir overholdt”. Hvordan dette skal overvåkes står det lite om, og det er ofte her rådløsheten setter inn. 

Et av de områdene hvor vi mener det er viktig å spre informasjon om tjenesten, er til personer som daglig jobber innen HMS og HR. I februar deltok vi på Vinterkonferansen 2007 i regi av HMS-faglig forum Buskerud/Telemark/Vestfold. HMS-faglig forum er et tverrfaglig nettverk for verne- og helsepersonale og andre som har sin hovedbeskjeftigelse innen HMS. Å delta på konferanser hvor deltakerne daglig jobber med HMS fører til interessante diskusjoner. HMS fagpersonell jobber ut i fra at "det er bedre å forebygge enn å behandle", dette kom tydelig frem i diskusjonene på konferansen.

Andre områder hvor vi skal spre informasjon om telefontjenesten og våre erfaringer er på en HMS- messe i Oslo Spektrum 9.-10. mai 2007. Denne messen er et samlingspunkt for alle som jobber med HMS. Vi skal også delta på Arbeidslivsdagen onsdag 21. mars i regi av Høgskolen i Telemark, studiested Porsgrunn. Her vil vi treffe flere studenter som snart skal ut i arbeidslivet.

Det er viktig å ha fokus på arbeidsmiljøet. Gjøre regelmessige målinger, iverksette tiltak, og måle effekten av tiltakene. En konflikt vil ofte kunne sammenliknes med en brann. I startfasen kan den slukkes med enkle tiltak som for eksempel en bøtte vann. Ved full overtenning trengs full innsats, og det blir ofte lite igjen å redde.

Ved å jobbe utadrettet i tillegg til å svare på telefonhenvendelser håper vi bl.a. å få formidlet at det alltid vil være lettere å forebygge enn å behandle, også når det gjelder arbeidsmiljøet.


Arbeidslivstelefonen, ikke bare en telefontjeneste!

23. mars, 2007

Reidar...

Tror det er mange ledere som er enige med meg i at det er ufattelig vanskelig å vite hvor grensene skal trekkes. Jeg har selv vært leder på forskjellige nivåer, og selv etter 20 års erfaring kjenner jeg at noen situasjoner gjør meg usikker. Skal jeg spørre om det? Bør jeg ta dette videre? Kan noen hjelpe meg med dette, er eksempler på spørsmål jeg har stilt til meg selv utallige ganger. Spre informasjon om arbeidsmijøspørsmål er et kjempetiltak!

Arbeidslivstelefonen, ikke bare en telefontjeneste!

23. mars, 2007

Sunniva

Selv om man måler gir det ikke nødvendigvis den tilbakemeldingen man trenger for å gjennomføre de tiltak man burde. En konflikt på en arbeidsplass oppstår gjerne som en følge av flere faktorer, og selv om man klarer å måle en av disse faktorene er det ikke sikkert man evner å se det faktiske problem. Det er viktig å ha fokus på arbeidsmiljø - og det beste stedet å ha denne fokusen er blant kolleger på jobben. Det er ikke like nødvendig å måle alt, så lenge man respekterer hverandre og gir ærlige tilbakemeldinger.

Arbeidslivstelefonen, ikke bare en telefontjeneste!

23. mars, 2007

Bjørn R.

Arbeidslivstelefonen har jeg fulgt i en god stund etter at en av mine arbeidstakere nevnte dere under en medarbeidersamtale. Han sa at de rådene som kom pr telefon hadde hjulpet han til å takle de utfordringene som lå foran ham, og dermed ønsket han å informere om dere til de andre på jobben. Kjempeflott!

Arbeidslivstelefonen, ikke bare en telefontjeneste!

23. mars, 2007

Jan A. N.

Tolkninger av juridiske fraser er aldri en enkel sak, men et arbeidsmiljø bør ikke kontinuerlig overvåkes/måles for at ansatte skal føle seg vel ivaretatt? Gode rutiner for kriser, konflikter o.l. er det som gir en arbeidsplass trygghet blant de ansatte og tillitt til sin arbeidsgiver. HMS ligger i bunnen her, og i de fleste gode arbeidsmiljø står HMS klart frem!

Arbeidslivstelefonen, ikke bare en telefontjeneste!

23. mars, 2007

Kenneth

Forebygging er nøkkelen! Det har jeg sagt i mange år, og det er noe jeg bygger på de erfaringer jeg selv har fra arbeidslivet. Ikke bare gjelder det i arbeidslivet, men også på de fleste områder generelt. I forhold til et inkluderende arbeidsliv tror jeg forebygging er utrolig viktig. At regjeringen nå bevilger mer penger til rehabilitering tror jeg også vil fungere godt i det lange løp. Dette er en form for helse-arbeid som forsterker folks helse, og dermed holder dem lenger i arbeide...

Arbeidslivstelefonen, ikke bare en telefontjeneste!

23. mars, 2007

Stig B.

Hei alle. Vil bare tipse om kurs som holdes i regi av Arbeidstilsynet og Jobbing uten mobbing om konflikthåndtering på arbeidsplassen: http://www.arbeidstilsynet.no/c26964/nyheter/vis.html?tid=41903 Selv om det er fullbooket nå, kan vi som ikke rakk å melde oss på håpe på nye sjanser?

Legg til kommentar

21. november, 2024
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
Opprett bruker
Glemt passord?