Kollega, pårørende og andre
ArbeidslivstelefonenÅpningstider på telefonen
|
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
På Arbeidslivstelefonen fører vi statistikk over innringere, bl.a. registrerer vi en gruppe kalt kollega, pårørende og andre. Det er alle dem som ringer på vegne av en annen. Selv om de ikke utgjør den største gruppen vi har samtaler med, så er det flere og flere som ringer på vegne av en annen. Ofte ender disse samtalene med at den det gjelder tar selv kontakt med oss.
Her er noen eksempler på samtaler som hører til i denne gruppen:
En kollega ringer på vegne av en arbeidskamerat som har problemer privat, men som også går utover jobben hennes. Dette har pågått en stund og kollegaen er usikker på hvordan han skal forholde seg overfor henne.
Også bekymrete foreldre tar kontakt med Arbeidslivstelefonen. En mor ringer på vegne av sin datter. Datteren har en psykisk diagnose, men som ikke har noen innvirkning på den jobben hun utfører. Lederen hennes har nå fått vite om diagnosen og ønsker å flytte datteren over på en annen avdeling.
Vi får telefoner fra ektefeller. En ektefelle ringer på vegne av kona som er blitt sykemeldt 50 % på grunn av mobbing på jobben. Leder styrer på en usunn måte, og det er flere som plages av dette. Ektefellen forteller også at det er problem med å få fastlegen til å forstå denne sammenhengen. Innringer lurer på hva de kan gjøre.
Venner til personer som har vanskelige arbeidsforhold tar kontakt med Arbeidslivstelefonen. Mann som ringer på vegne av en fortvilet venn, som jobber som vikar i en butikk. Vennen er nå blitt beskyldt for stjele varer på jobben.
Vi får også telefoner fra tillitsvalgte. Et medlem har fått en advarsel, og tillitsvalgte lurer på råd og tips i forhold til saken.
Bedriftslege som ringer på vegne av en pasient. Pasienten er på utkikk etter ny jobb, og har oppgitt sin leder som referanse. Det viser seg at lederen har informert potensielle arbeidsgivere om årsaken til pasientens sykefravær. Pasienten føler seg avslørt og trakassert.
Det kan være til stor hjelp å snakke med en person som ”står på utsida”, som kan lytte, sortere problemstillinger og gi videre råd om oppfølging.
Vi på Arbeidslivstelefonen har som målsetning å bidra til å redusere sykefravær og hindre utstøting, samt å bidra til økt trivsel og bedre helse.
Det gjør vi ved å bruke vår allsidige erfaring og kunnskap om arbeidslivet og menneskelige relasjoner, til å gi forslag til handlemåter og muligheter for innringerne.
Grace B. Mathisen (12.4 2007)
Lene
| Det er alltid vanskelig å være en omsorgsfull pårørende, og at Arbeidslivstelefonen kan hjelpe også på denne måten er flott! Jeg er heller ikke overasket over at så mange blir kontaktet av den det virkelig gjelder i etterkant. |
Hamar
| Gode eksempler fra virkeligheten som gjør det enklere for flere å forstå hvordan Arbeidslivstelefonen kan bidra. Det er mange som er pårørende i hjem og på arbeidsplasser, men hvor går egentlig "grensen" for å ta kontakt med Arbeidslivstelefonen? Nå som grensene for arbeidslivet viskes ut, er jeg redd det kan føre til at mange kan ta kontakt med dere, men som ønsker/trenger kontakt for en dialog om f.eks. samliv, økonomi eller andre vanskelige temaer. Eller, kanskjer det bare er jeg som er urolig? |
Jostein
| Arbeidsplassen er så utrolig viktig for alle, og da blir også en slik tjeneste som Arbeidslivstelefonen helt sentral. Å kunne ta kontakt for en fortrolig samtale er en stor hjelp for å klare å se løsninger og muligheter i vanskelige situasjoner. |
Martin Holm (Arbeidslivstelefonen)
| Vi har ingen definert grense. Det står enhver fritt å ringe oss for råd og veiledning. I tillegg til kunnskap om arbeidslivet og enkeltmennesket har vi også oversikt over andre ressurser. På den måten kan vi gi veiledning i forhold til hvem man kan kontakte dersom problemstillingen ikke hører direkte hjemme hos oss. |
Malene
| Jeg har selv anbefalt og vist til Arbeidslivstelefonen til mange som snakker om problemer eller konflikter på arbeidsplassen. Mange blir overasket over at det finnes et slikt tilbud der man kan diskutere og få råd om hvordan dette skal håndteres. I tillegg tror jeg at det at man kan være anonym gjør det enklere å ta den første kontakten. |
Andreas O.
| I det siste har jeg kommet over en del informasjon om denne tjenesten, og ikke minst i en egen reklame påskeaften. For meg som arbeidsgiver er det fantastisk å kunne ha en slik tjenste tilgjengelig, og jeg har også lagt ut informasjon om Arbeidslivstelefonen til ansatte. Oppfordrer med dette flere arbeidsgivere til å gjøre det samme :) |
Silje
| Har selv vært i kontakt med dere for spørsmål om en kollega og venn av meg som kom mye sent til møter og alltid for sent om morgenen. Det gjorde det mye enklere å ta opp problemet med ham etter at dere hadde kommet med råd om mulige løsninger og vinkling for samtalen. :) |
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
|
|