Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Keiserens nye klær?

Arbeidslivstelefonen

Åpningstider på telefonen

Del artikkelen med venner og kolleger

Det er både forventet og politisk korrekt å være IA-bedrift i dag. ”De som ikke har skrevet under på IA-avtalen er ikke interessert i å ta vare på sine ansatte” blir det sagt. 

Etter en del samtaler på Arbeidslivstelefonen er jeg ikke helt enig i dette. IA-avtalens intensjon er å gjøre arbeidslivet enda mer inkluderende enn det lovverket sier. Mitt intrykk er at enkelte bedrifter synes IA-avtalen gjør seg best i glass og ramme på direktørens kontor. Og så kan man overfor kunder fortelle at man er en IA-bedrift, og det er jo flott.

Etisk handel er blitt viktig både for næringslivet og den enkelte forbruker. Etikkrådet skal passe på at pensjonsfondet ikke investerer i virksomheter som bl.a. produserer våpen. Vi forbrukere handler varer merket ”etisk handel” eller ”Fairtrade/Max Havelaar” fordi vi synes det er viktig at de som produserer varen har ordnede arbeidsforhold. Det er vel bare et tidsspørsmål før vi får varer merket ”produsert av IA-bedrift”.

Lover, regler og avtaler er til for å holdes. De må følges opp. Jeg liker å sammenlikne IA-avtalen med fartsgrensene på veiene. Setter man en fartsgrense skal den overholdes. De som ikke gjør det får fartsbot. Botens størrelse er avhengig av hvor mye over grensen du kjører. Overtredelser fanges opp ved fartskontroller, enkelt og greit. Hvordan er det med IA-avtalen? Finnes det bøter og kontroller?

Et av våre obligatoriske spørsmål er om innringer jobber i en IA-bedrift. Ofte er svaret ”ja…men…”. Mange kaller arbeidsplassen for en EA-bedrift (ekskluderende arbeidsliv). Jeg lurer på hvordan disse bedriftene fortsatt kan være i avtalen hvis det innringer forteller er riktig. Kan det være en ide med en form for godkjenning slik som ISO og EMAS, med jevnlig revisjon?

Å komme dit vi er i dag har vært et viktig løft. Det er snart 7 år siden Sandmannutvalget la frem NOU 2000: 27 ” Sykefravær og uførepensjonering Et inkluderende arbeidsliv”. Jeg synes dette har vært et svært godt verktøy. Jeg har selv brukt dette i min tidligere jobb som bedriftssykepleier, og sett den nytten det har hatt for ansatte som trenger tilrettelegging.

Det er vel på veien som i arbeidslivet, de aller fleste respekterer og følger reglene. Kontroller må til for å fange opp råkjørerne og straffe disse slik at andre ikke blir fristet til å gjøre det samme. Hvorfor er det forskjell på veier og arbeidsliv?

Jeg tror det er like mange menneskelige tragedier på grunn av dårlig arbeidsmiljø som det er på grunn av brudd på veitrafikkloven. Problemet her er statistikk. Langs veiene finnes det statistikk for alt, fart, teknisk svikt, ruspåvirkning, kjøreforhold osv. Hvor mye vet vi om skadevirkningene av dårlig arbeidsmiljø? Hvor mange selvmord?

Arbeidslivstelefonen ønsker å utfordre myndighetene til å gjøre noe med dette. Øk ressursene til NAV sine Arbeidslivssenter! 


Keiserens nye klær?

17. september, 2007

Karst3en

Kjekt å høre om de som klarer det Ingrid. Skulle gjerne sett flere gladmeldinger om bedrifter som faktisk gjør en forandring i sin arbeidsdag som følge av at man blir en IA-bedrift. Ikke bare putter opp nok et diplom på veggen.

Keiserens nye klær?

17. september, 2007

Stine

Mange gode poenger her! Ja, det er nok mange IA-bedrifter som ikke følger opp de gode intensjonene i IA, men det behøver ikke bety at man nødvendigvis må sette ned hyppige revisjoner for å fortjene stemplet "IA-bedrift". Det viktigste er oppfølging fra hjelpeinstanser som arbeidslivsentrene. La de komme med hyppige innspill på hvordan man takler forskjellige situasjoner som IA-bedrift.

Keiserens nye klær?

17. september, 2007

Roar

Du har også rett Stine. Mange bedriftsledere kunne nok ønsket seg at arbeidslivsentrene også hadde som rolle å skape gode verktøyer for f.eks. rutiner for oppfølging eller forebyggende arbeid. I dag tror jeg de fleste IA-bedrifter ikke føler noen store forskjeller pga den manglende oppfølgingen.

Keiserens nye klær?

17. september, 2007

Gard

e bedrifter som kjøres for fort; skal de merkes på noen måte? Hvordan skal man straffe de bedriftene som ikke overholder "regelverket" for IA-bedrifter? Er LO en IA-bedrift?

Keiserens nye klær?

17. september, 2007

Arne

EA-bedriftene burde skamme seg! At man som arbeidsplass i dag ikke klarer å ta vare på sine ansatte er forferdelig, og her burde man helt klart hatt et apparat som kunne fange opp de problemer som rapporteres. Hva gjør Arbeidslivstelefonen med de som ringer inn og rapporterer om et EA-miljø?

Keiserens nye klær?

17. september, 2007

Paal

Et arbeidsmiljø er vanskelig å måle - det er mangel på statistikk som Holm sier, mye pga at man vanskelig kan kvantifisere psykososiale forhold. Derfor mener jeg man må sette igang tiltak med en gang noen føler miljøet som ekskluderende eller vanskelig på noen måte. Det er selvfølgelig en vanskelig prosess, men med gode rutiner og en i utgangspunktet åpen og trivelig arbeidsplass bør det kunne gå?

Keiserens nye klær?

17. september, 2007

Ingrid

En ting er helt sikkert: IA er kommet for å bli! Selv har jeg jobbet i en IA-bedrift siden IA kom, og jeg mener det er mye mer enn en merkelapp. Vi har satset i mange år ved å legge forhold til rette for arbeidstakere og arbeide for gode rutiner mtp sykefravær og forebygging. IA-avtalens delmål om å inkludere flere funksjonshemmede, eldre og utlendinger tror jeg også er viktige, om ikke for å skape en del fokus rundt en ressursgruppe.

Keiserens nye klær? Svar til Arne

17. september, 2007

Martin Holm

Hva gjør Arbeidslivstelefonen? Jeg anbefaler innringer å ta direkte kontakt med IA-kontakten til den aktuelle bedriften og fortelle sin historie. Meldeskjema 154B til Arbeidstilsynet bør vurderes. Fastlegen bør også engasjeres i form av brev til arbeidsgiver. Fagforening og BHT er også viktige aktører i en slik prosess.

Legg til kommentar

26. april, 2024
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
Opprett bruker
Glemt passord?