Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Slik skal ikke en pyton-situasjon håndteres!

Arbeidslivstelefonen

Åpningstider på telefonen

Del artikkelen med venner og kolleger

I HMS-magasinets nettsted, hmsmagasinet.no, fikk jeg her om dagen kjennskap til at pyton ikke bare er en slange, men et begrep som faktisk er brukt i HMS-sammenheng til å beskrive hvordan vi har det på arbeidet. Det som kommer frem om dette fenomenet er at Pyton på jobben påvirker sykefraværet mer enn både holdningskampanjer, gratis trim og friskvern.
 
Rydder du ikke opp i pytonet først, kan alle andre tiltak falle på steingrunn.
 
”Pyton er en fellesbetegnelse for alt som skaper gnisninger på arbeidsplassen. Og ofte er det den mer udefinerte gørra som er hovedsynderen. Den er vel så viktig som åpenlyse konfrontasjoner, sladder og mobbing.”
 
De fleste har vært der—på en arbeidsplass der pytonslangene får boltre seg. Noen er der i dag. Og noen ringer til Arbeidslivstelefonen for å få hjelp.
 
En innringer fortalte at han uforvarende ble kalt inn til et møte med ledelsen. Der fikk han beskjed om at han forstyrret kollegaer med prat og at han hadde radio for høyt på. Flere kollegaer og hans tillitsvalgte stilte seg uforstående til dette, han pratet vel ikke mer enn andre og ingen av innringers kollegaer har tatt dette opp verken med han eller andre.
 
I nytt møte med ledelsen hadde innringer med seg tillitsvalgt og de forklarte situasjonen og tilbakeviste påstandene og begge følte at motet hadde gått greit. Det var avtalt at leder skulle lage referat etter møtet.
 
På innringers første dag etter ferie ble han på 5 minutters varsel kalt inn til møte med ledelsen og nå var det tre ledere representert. Referat fra forrige møte ble lagt frem og innringer så til sin forskrekkelse at referatet ikke stemte med hans og tillitsvalgtes oppfatning av møteinnhold og hva de hadde avtalt. Den tillitsvalgte var fremdeles på ferie.
 
Innringer hadde ikke mulighet å ta med seg tillitsvalgt eller noen annen i møtet med ledelsen.
 
Slik innringer beskrev møtet, kan det karakteriseres som ren overkjøring. Da innringer i møtet forklarte at den tillitsvalgte og flere andre stilte seg uforstående til beskyldningene, svarte lederne med at han drev splitt og hersk og at han var forstyrrende for arbeidsmiljøet. Etter møtet fikk innringer en muntlig advarsel. Han var nå helt nedbrutt og visste ikke om han greide å gå tilbake på jobb.
 
Enhver historie har alltid flere sider.
 
Kanskje var det nødvendig for ledelsen å snakke med innringer. Men vi skjønner at dette er en arbeidsplass der pyton får spre seg og at ledelsens håndtering ikke bidrar i positiv retning.
 
Og når først tillitsvalgte er koblet inn i en sak, SKAL IKKE ledelsen kalle inn til møte uten at den ansatte kan ta med seg noen.
 
HMS-magasinet skisserer løsningen på pytonproblemet; - kartlegg gørra først og få en
oversikt over pytonet, konsentrer rundt samarbeidsspørsmål, produksjon og forholdet til kunder. Først nå bør man lete etter de negative tingene og bli enige om hvilke deler av pytonet det er raskt å gjøre noe med.
 
Og vil legger til at åpenhet, saklighet og takhøyde er essensielt når man skal itu med slike problemstillinger.

Legg til kommentar

29. mars, 2024
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?