Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


De gode hjelperne… de finnes også i arbeidslivet

Arbeidslivstelefonen

Åpningstider på telefonen

Del artikkelen med venner og kolleger

Mange husker eventyret om Askeladden og de gode hjelperne. I dette eventyret utlovde kongen kongsdatteren og halve kongeriket til den som greide å lage en båt som kunne gå like fort til vanns som til lands. Per og Pål forsøker seg først, men mislykkes stort.  

Askeladden vant kappløpet fordi han var åpen og ærlig og benyttet seg av alle de gode hjelperne han traff på sin vei.

I arbeidslivet er det også sånn at vi trenger de gode hjelperne, og disse finnes heldigvis rundt oss på arbeidsplassene, både de som er hjelpere gjennom verv eller tillitsvalgtapparatet og de som er hjelpere gjennom å være ledere og gode kolleger.
 
Vi vet at det i mange bedrifter er medarbeidere som sliter med mange ting enten de er synlig syke eller sliter psykiske helseproblemer. Disse trenger ofte hjelp og støtte eller bare en å snakke med. Mange mener at dette med oppfølging av sykemeldte er en oppgaver kun for lederen, men også kolleger og andre kan være gode hjelpere.
 
Ledere og medarbeidere har forskjellige roller og formelt ansvar på jobb. Som mennesker har vi egenskaper og personlighetstrekk av ulik karakter. Noen er bedre til å lede, andre til å hjelpe, noen er gode lyttere og andre er gode til å skape trygghet rundt seg.
 
Gjennom å bli bedre kjent med hvilke ting vi er gode på og hvilken ”type” vi er i forhold til andre mennesker, vil vi kunne være en bedre støtte for de som trenger det.
 
Det som er viktig er at vi kan og tør bruke de egenskapene vi er gode på for å støtte andre eller bare for å være en positiv faktor i arbeidsmiljøet…
 
Hvilke av disse rollene er du god på?
Beskytteren. Verner om den ansatte, forstår situasjonen, hjelper til og er inkluderende. Viser innlevelse, medfølelse, er diskret, varm, nær, støttende og vennlig.
Problemløseren. Løsningsorientert og kreativ, også kompetent og profesjonell. Kan for eksempel endre på arbeidsoppgaver eller på annen måte legge til rette for at den ansatte kan jobbe likevel. Tar ansvar, er fleksibel og gir individuell oppfølging.
Kontaktskaperen. Er god til å etablere kontakt. Tar kontakt med den ansatte for å informere om hva som skjer i bedriften. Er også interessert i hvordan det går med den syke, og er en lyttende og god samtalepartner.
Tillitsskaperen. Er diskret, forutsigbar, imøtekommende, ærlig og åpen. Opptrer på en måte som inngir tillit og får den sykmeldte til å føle seg trygg.
Anerkjenneren. Opptrer aksepterende, bekreftende og fordomsfritt overfor den sykmeldte. Viser ham eller henne respekt og tiltro.
Oppmuntreren. Er positiv, sjenerøs og glad. Motiverer, inspirerer og er tilgjengelig. Denne ledertypen har humoristisk sans, er rettferdig, tålmodig og oppmuntrende.
Ansvarliggjøreren. Offensiv, fryktløs, utfordrende og direkte. Er ærlig, og ikke redd for å sette grenser eller konfrontere. Gir den sykmeldte utfordringer og ansvar for sin egen situasjon. 

Finn din type og våg å bruke dine egenskaper til det beste for de rundt deg!

Du skal ikke være redd for å bry deg men spør gjerne den det gjelder hvor mye du skal bry deg.

Legg til kommentar

18. november, 2017
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?